Mercat laboral

L'ocupació suma 28.000 ocupats més aquest març que fa un any malgrat la guerra de l'Iran

El conflicte a l'Orient Pròxim no està tenint, de moment, una afectació generalitzada en les contractacions i les companyies continuen reforçant-se de cara a Setmana Santa

L'ocupació suma 28.000 ocupats més aquest març que fa un any malgrat la guerra de l'Iran

David Zorrakino - Europa Press - Archivo

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El mercat laboral ha sumat durant les dues primeres setmanes de març un total de 83.502 ocupats, un volum més gran de contractacions que durant el mateix període de l'any passat i malgrat la incertesa i les potencials seqüeles de la guerra a l'Iran. L'escalada bèl·lica que està tenint lloc a Orient Pròxim i que s'endinsa en la seva tercera setmana de combats no està tenint, de moment, un impacte generalitzat en les contractacions i les companyies continuen reforçant-se de cara a Setmana Santa.

El Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions ha publicat aquest dimecres les dades d'afiliació que avança cada a mitjan mes. Aquestes revelen que en data de divendres 13 de març, a Espanya hi havia donats d'alta un total de 21,86 milions de cotitzants. Són 83.502 cotitzants més dels que hi havia a 2 de març, just el primer dia laborable del mes i això representa un increment de l'afiliació del 0,4%. Si s'observa la primera desena de dies laborables de març de 2025, aleshores es van sumar 55.284 cotitzants, un increment del 0,3% respecte de principis de mes.

Notícies relacionades

Aquestes dades corroboren que l'impacte econòmic que està tenint i s'anticipa que tindrà el conflicte a Orient Pròxim no està llastant, de moment, la dinàmica positiva en què es trobava el mercat laboral. No obstant això, les dades avançades aquest dimecres per la Seguretat Social s'han d'analitzar amb dues prudències. D'una banda, aquest any la Setmana Santa cau abans que l'any passat. Si el 2025 les festivitats eren del 13 al 20 d'abril, aquest any cauen del 29 de març al 5 d'abril. Un calendari que obliga aquelles empreses que pretenguin reforçar-se per atendre aquest increment de feina en les seves activitats, especialment les turístiques i logístiques, a avançar les contractacions. Cosa que esbiaixa l'estadística, ja que pot ser que aquestes mateixes companyies l'any passat triguessin una mica més a materialitzar les noves altes a la Seguretat Social.

L'efecte calendari, d'una banda, i l'efecte composició de l'altra. El ministeri únicament avança a mitjan mes les dades totals d'afiliació, sense filtrar per sectors. Això no permet analitzar l'impacte desigual que pugui estar tenint l'escalada de preus dels carburants, per exemple. Pot estar passant que alguns sectors sí que s'estiguin veient afectats per l'augment de costos i estiguin moderant les seves contractacions o directament retallant plantilles, mentre que altres branques d'activitat estiguin contractant amb més intensitat i això compensi amb escreix el saldo final. Per a aquesta anàlisi detallada per sectors caldrà esperar les dades definitives de final de mes, que es publicaran el pròxim dilluns 6 d'abril.