Nou mesos de guerra comercial

"Si algú pensa a invertir, és el moment"

L’empresa industrial del sector de la química Derypol augmenta la facturació, ja que els seus competidors xinesos estan més malament.

I Metalcam, una "micromultinacional" especialitzada en programari, el 2026 obrirà una delegació a Los Angeles.

«Les companyies nord-americanes encara necessiten els nostres productes», afirma Solé

«Ens amoïna el context, però ens estimem més arriscar-nos», assegura Torrijos

"Si algú pensa a invertir, és el moment"

Jordi Otix / EPC

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En la companyia especialitzada en producció de polímers Derypol, amb fàbrica a les Franqueses del Vallès, han fet seu el lema de Si hi ha maror, peix en abundor. Malgrat el terratrèmol comercial que va desencadenar a principis d’any Donald Trump anunciant una bateria d’aranzels, aquesta companyia catalana no solament ha aconseguit capejar el temporal, sinó que se’n veuen beneficiats.

Manel Torrijos, director comercial de la companyia Metalcam. /

Sandra Román / EPC

"Fa un any el 2% de les nostres vendes anaven al mercat nord-americà, avui són el 5% i pujant", explica el director general de Derypol, Guillem Solé, en conversa amb EL PERIÓDICO. Aquesta companyia del sector industrial competeix en el ram de la química, en què la política de Trump ha imposat, com en d’altres, sobrecostos. La partida en aquest gremi, però, no es juga a escala local, sinó mundial, i els competidors de Derypol no són a l’Aragó ni a França, sinó més aviat a la Xina o Corea. I la Casa Blanca ha sigut molt més contundent amb Àsia.

"Trump ha tingut una posició molt més dura amb la Xina que amb Europa i això ha accelerat les compres dels que tenien proveïdors de la Xina, que els oferien més bon preu i ara els l’han doblat. Necessiten, de sobte, alternatives a la Xina i són molt més oberts a importar d’Europa", explica.

"Totes les barreres d’entrada que teníem abans, com un trànsit de 30 dies mínim perquè hem de travessar un oceà o el hàndicap de no tenir un magatzem local als Estats Units per poder lliurar abans de 24 hores queden en un segon pla. Les empreses nord-americanes continuen necessitant productes com els nostres i nosaltres els venem més barats que la Xina", acaba dient.

Un valor segur

En aquest context, les empreses europees busquen erigir-se en un valor segur, en un context d’hiperincertesa i aprofitar la finestra d’oportunitat que se’ls ha obert. "Si hi ha una companyia catalana que no ha exportat fins ara als Estats Units, amb aquesta ruptura del model comercial, que no s’hi pensi més: ara és el moment per entrar. Quan el mercat està agitat és quan hi has d’entrar, perquè fins ara els EUA eren un mercat molt estable, en què o bé prometies un benefici molt gran o era impossible guanyar-te un client", assenyala Solé.

Plantilla de 50 treballadors

En l’empresa de programari Metalcam es defineixen com una "micromultinacional". Estan especialitzats a dissenyar un programa informàtic que serveix a companyies industrials per dissenyar les seves pròpies peces per a màquines i béns d’equipament. El seu producte serveix per acabar creant components de més o menys mida que acaben en un avió Boeing o en una infraestructura de la NASA. Tenen una plantilla de 50 treballadors i oficines a Barcelona, Burgos, Bangalore (Índia), Querétaro (Mèxic) i Wuxi (Xina). "Aquest any que ve obrirem delegació a Los Angeles", explica el seu director comercial, Manel Torrijos. "Per descomptat ens amoïna el context", reconeix, "però ens estimem més arriscar-nos i ser-hi", afegeix. "Els Estats Units són un mercat molt rellevant, són molt competitius i costa entrar-hi, però és prou gran perquè hi hagi negoci per a tothom. I una vegada a dins, valoren molt poder despenjar el telèfon i fer-te una consulta o demanar-te alguna cosa a l’instant. I això, amb nou hores de diferència horària, costa", reflexiona Torrijos.

Notícies relacionades

Per això, quan la Generalitat, a través de l’agència de promoció internacional Acció, va anunciar subvencions de fins a 80.000 euros per a companyies que decidissin fer el salt i obrir una nova filial a l’estranger, en aquesta companyia de programari industrial van decidir apostar i entrar directament al mercat nord-americà.

Començaran amb un equip mínim de dues persones i a mesura que evolucioni el mercat aniran modulant la inversió, que inicialment superarà 160.000 euros el primer any. "Tenir base allà facilita molt les coses. Ja no tractes amb un proveïdor estranger", afirma el director comercial. "La nostra competència ja és allà i per créixer hem d’entrar a la gola del llop", afegeix.