Lisboa i Madrid exigeixen la connexió en alta velocitat per Badajoz

Els alcaldes de les tres ciutats participen en la jornada econòmica de Prensa Ibérica

Lisboa i Madrid exigeixen la connexió en alta velocitat per Badajoz
3
Es llegeix en minuts

Els alcaldes de Madrid, José Luis Martínez-Almeida; de Badajoz, Ignacio Gragera, i de Lisboa, Carlos Moedas, van participar ahir en un dels actes destacats en la jornada del Fòrum Impulsa per al desenvolupament del sud-oest ibèric organitzat per Prensa Ibérica, celebrat a la capital de Badajoz. A la taula rodona es va abordar un tema d’especial interès per a la vertebració del territori, la posada en marxa definitiva de l’alta velocitat entre les dues capitals de la Península.

Va començar el regidor lisboeta definint les fortaleses del sud-oest ibèric: "Vaig néixer a prop d’aquí, a l’Alentejo. De petit, teníem millor comunicació amb Espanya que amb Portugal. Tota aquesta zona té molt potencial, i és molt important per a tothom. Som l’única capital europea que no està connectada amb altres ciutats", va assenyalar. Moedas va recordar que el PIB de Madrid és similar al de tot el país portuguès, per això la importància de crear una connexió. "Veiem molt retard en els governs. Tots dos es donen la culpa mútuament, però nosaltres som els més perjudicats", va incidir.

L’alcalde madrileny va abordar l’assumpte del compromís dels diferents governs amb l’alta velocitat. "Les nostres ciutats són les que marcaran el futur dels veïns i hem de visibilitzar aquest compromís. No ens correspon per competències, però sí la proximitat amb els residents. No tenim una connexió ferroviària amb la capital europea més pròxima, Lisboa, i això ens perjudica als dos", va dir.

"Si pensem en Madrid i en les poblacions grans a 400 quilòmetres de distància, totes tenen bona connexió ferroviària amb la capital menys Badajoz. Es tracta de saldar un deute històric, però és que també significaria connectar amb València. Uniria el Mediterrani amb l’Atlàntic, i permetrà a Badajoz tenir un gran futur, fixar població i crear activitat econòmica. Per a això som aquí, per exigir aquestes reivindicacions", va afegir Almeida.

Ignacio Gragera va remarcar la importància d’aquest fòrum per donar impuls a la millora de les infraestructures que connectin dos grans ciutats europees. Es va firmar fa tot just setmanes una decisió d’implementació per part dels dos governs que posa data a la connexió Lisboa-Madrid. La part espanyola estaria llesta el 2030 i la lusitana, el 2034. "Hi ha aquest compromís. Però ara toca fer realitat els objectius. Necessitem definir el traçat per Toledo, i després la connexió internacional. Han de fer-ho els governs i en les pròximes cimeres s’ha de continuar treballant. Necessitem una connexió digna per acompanyar l’interès que hem despertat per les nostres condicions als inversors", va concloure el regidor de Badajoz.

El calendari

Notícies relacionades

La intenció passa per unir les dues capitals de província en cinc hores el 2030 i en tres el 2034. Tot això segons els terminis que es tenen. Sobre l’estació internacional, Moedas va assenyalar: "No podem pensar en la petita política". "Ser a un costat o a l’altre de la frontera no significa gaire perquè hi ha gent espanyola que va a Portugal diàriament i viceversa. Per a ciutats com Madrid i Lisboa, només podem incrementar la nostra dimensió d’ocupació si hi ha vertebració del territori. El que demano als poders nacionals és avançar, i als alcaldes els sol·licito no posar problemes. Que estigui llest el 2034 és massa temps d’espera. Veig el ministre lusità il·lusionat, i m’ha dit abans de venir que nosaltres ho farem realitat", va remarcar el regidor de Lisboa.

Martínez-Almeida, sobre les dates que s’estan estudiant, va assenyalar que "els governs nacionals haurien de prendre nota dels locals". "Quan un està tan a prop del ciutadà com nosaltres, sabem que no es pot trigar tant. Han de veure l’agilitat amb què prenem decisions i les tirem endavant. I en segon lloc, no podem parlar d’avenç quan és un retard. Ja anem tard", va incidir.