Aniversari de la seva mort

La desconeguda empremta empresarial d’Isak Andic

L’empresari traspassat fa un any sent la persona més rica de Catalunya es va asseure amb els emprenedors darrere de start-ups com Nude Project o Hoff i va estar a punt de participar en el fons d’inversió que van llançar els fundadors de la plataforma de menjar a domicili Glovo.

«Volia donar suport a emprenedors tecnològics de Barcelona», afirma Óscar Pierre

«Era una persona superpassional, emocional, directa, senzilla», asseguren des de Nude Project

La desconeguda empremta empresarial d’Isak Andic
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

No deu quedar gaire per desgranar de la història de Mango i de com Isak Andic la va convertir en un gegant (pel que és el teixit espanyol) que aquest any es deu acostar a 3.500 milions d’euros de facturació. L’empresari, traspassat ara fa un any sent la persona més rica de Catalunya, la va crear des de zero després d’un temps venent roba en un mercat ambulant de Barcelona. És precisament per això l’empresa a la qual l’associen, però no és pas l’única que va ajudar a construir.

"Li interessava molt l’emprenedoria local, volia donar suport a emprenedors tecnològics de Barcelona", explica Óscar Pierre, cofundador de Glovo. N’és una prova que l’amo de Mango es vinculés estretament al fons d’inversió que van llançar els fundadors d’aquesta plataforma de lliurament a domicili fa uns anys, Yellow. "Durant diversos mesos vam tenir la idea de fer-ho plegats", revela Pierre, que confessa haver-hi tingut "força relació", sobretot en aquella època.

Al final l’aliança no va quallar, però sí que va fer que es comencés a construir un pont entre Mango i Glovo que es va materialitzar en diverses visites de l’empresari de moda a les oficines de la plataforma tecnològica o que Óscar Pierre fes una xerrada a l’equip executiu de Mango.

"Va ser, possiblement, la persona del món dels negocis amb qui més vam connectar i qui ens va donar els millors consells, no solament en l’aspecte professional, sinó de la vida mateixa", confirmen, també, Bruno Casanovas i Álex Benlloch, cofundadors del fenomen Nude Project. Aquesta marca nativa digital va sorgir poc abans de la pandèmia del coronavirus a través d’aquests llavors joveníssims emprenedors (tenien 19 anys) i avui té botigues a ciutats com Amsterdam, Barcelona, Bilbao, Eivissa, Lisboa, Madrid, Milà o València, entre altres llocs.

Tracte de confiança

Això bé podria haver-los convertit en un competidor per vigilar suspicaçment, però, en canvi, es va asseure amb ells a dinar i els va ajudar a guanyar "confiança" –segons expliquen ells mateixos– en un moment en què tot semblava brillant de portes per enfora, però en què, de fet, eren plens de dubtes de si podien sostenir una màquina com aquella.

També es va asseure amb Hoff, empresa de calçat que encara no ha complert la seva primera dècada de vida però que facturava l’any passat 55 milions d’euros i que ja té una trentena de botigues a Barcelona, Bilbao, Granada, Madrid, Màlaga, Oviedo, Palma, Sant Sebastià, Sevilla, València, Valladolid, i Bèlgica, Londres, París, Portugal i alguns països de Llatinoamèrica. A Fran Marchena, el seu cofundador i conseller delegat, el va conèixer a través d’Endeavor, una comunitat global d’emprenedors d’èxit pensada per donar-se suport els uns als altres per fer escalar els seus negocis.

El fundador de Mango es va incorporar deu fer aproximadament dos anys al patronat d’aquesta xarxa, on va mentorar alguns dels seus integrants. Com a referència, a Espanya formen part d’aquesta comunitat els fundadors de start-ups com Cabify, Covermanager, Ecoalf, Exoticca, Factorial, Fever, Glovo, Honest Greens, Impress, Jobandtalent, Kave Home, Mitiga Solutions, Mundimoto, Qida, Red Points, Submer i Wallbox, entre altres.

Incubador de start-ups

"Isak Andic sempre va creure fermament que els empresaris exerceixen un paper clau com a motor de la societat i el desenvolupament. És per això que no va deixar mai de col·laborar en iniciatives que promoguessin l’impuls emprenedor", assenyalen fonts de Mango, en relació amb el seu rol dins d’Endeavor, xarxa a què es va afegir "motivat pel desig de posar a disposició la seva experiència i visió per recolzar empresaris nous".

Notícies relacionades

De fet, Mango havia constituït mesos abans la seva pròpia acceleradora de start-ups juntament amb l’escola de negocis IESE. Aquest vehicle ha invertit en projectes com ara Recovo, Payflow, La Más Mona, Union Avatars, Ziknes, Flipflow i Hoop Carpool, totes operacions tancades mentre Andic vivia. "Per a ell, l’èxit tenia sentit solament si servia per transformar la vida dels que més el necessitaven, i aquest principi guiava tant les seves accions personals com les desenvolupades per mitjà de Mango", afirmen des de la cadena de moda.

"Era una persona superpassional, emocional, directa, senzilla...", confirmen Casanovas i Benlloch. "Va ser surrealista que en aquella única vegada que el vam conèixer gairebé ens va produir un sentiment paternal", rememoren. "Sempre em va encantar d’ell que, tot i l’imperi que tenia, era una persona de caràcter molt humil i que escoltava molt", coincideix Pierre, que emfatitza aquesta "capacitat d’escoltar" i les seves "ganes d’aprendre dels altres" malgrat estar "en una posició en què potser d’altres sentirien que ja no tenen res a aprendre". "Ell transmetia el contrari", afegeix.