Dues vendes de centres comercials en un any

Els traspassos de La Farga i Gran Via 2 el 2025 coincideixen amb el retorn dels fons d’inversió al ‘retail’

Dues vendes de centres comercials en un any
2
Es llegeix en minuts
Sabina Feijóo Macedo
Sabina Feijóo Macedo

Redactora informació econòmica

ver +

Abril del 2025: el centre comercial urbà hospitalenc La Farga és adquirit pel grup inversor Inversions i Promocions GL 2023, una empresa participada al 50% per López Real Inversiones —la societat de l’empresari andalús José Luis López Fernández, conegut com El Turronero— i per Guillem Capital, el family office vinculat a l’empresari valencià Fernando Guillem Barber. Pocs mesos després, la segona ciutat més poblada de Catalunya tornava a ser escenari d’un altre gran moviment: Gran Via 2, un dels centres comercials més grans de l’àrea metropolitana, sortia a la venda dins d’una macrooperació valorada en més de 1.600 milions d’euros.

Que l’Hospitalet de Llobregat concentri dues grans transaccions al sector retail pot ser casualitat, però no és aliè a un moviment gaire més ampli marcat per la tornada de l’inversor al comerç físic. Després d’anys d’incertesa postpandèmia i l’auge del comerç electrònic, els centres comercials han demostrat a Espanya una resiliència que torna a atraure capital nacional i internacional. Prova d’això és que només entre gener i setembre de 2025 la inversió en parcs, centres comercials i locals a peu de carrer va assolir els 1.919 milions d’euros. Segons la consultora immobiliària CBRE, aquest segment ja representa el 15% del total invertit a Espanya, amb un creixement interanual del 16%.

Dins d’aquest volum, els centres comercials ocupen un lloc especial: acaparen dos terços del capital, superen els 1.200 milions d’euros i concentren la demanda més gran. Amb aquestes dades, la consultora Savills preveuen que el retail tanqui el 2025 amb un volum d’inversió rècord des de 2019, amb més de 2.700 milions transaccionats en aquest segment i per sobre de la mitjana històrica.

Invertir per desinvertir

El retorn dels inversors té diverses explicacions. La primera, el seu comportament operatiu: les visites als centres comercials van créixer un 2,7% entre gener i setembre del 2025, i les vendes ho van fer un 7%, arribant al maig a un repunt rècord del 13,5%, segons dades de Savills. A nivell macroeconòmic, "la taxa mitjana d’estalvi de les llars va assolir el 12,8% en el primer semestre de 2025, molt per sobre de la mitjana històrica dels últims 20 anys (8,5%), cosa que podria traduir-se en una millora del consum privat en els pròxims mesos", assenyalen des de la consultora.

Notícies relacionades

La segona raó és estratègica. Segons assenyala Iol Camacho, directora de Retail Capital Markets a Cushman & Wakefield, molts fons internacionals tenien un "excés de pes" en oficines i han decidit diversificar incorporant retail, un segment on "amb bona gestió es pot crear valor de forma notable". La caiguda de tipus, la millora de l’accés a finançament (bancs i altres entitats financeres estan donant més diners perquè ho veuen com una inversió segura) i unes rendibilitats d’entre el 6,5% i el 8,5% per a grans centres dominants completen l’atractiu.

Espanya, a més, s’ha situat al capdavant del mercat europeu. La seva barreja de clima, hàbits socials i una penetració del e-commerce més moderada que al Regne Unit o Alemanya genera millors afluències i vendes que en la majoria de països del nord. "És el país amb més interès inversor internacional", secunda Salvador González, director nacional d’Inversió Retail a Savills. I dins d’aquest oceà de capital, no tots els actius atrauen per igual. I bons exemples per explicar-ho són les operacions de La Farga i Gran Via 2, que mai competeixen directament i atenen públics i necessitats diferents.

Temes:

El País