Sector de l’automòbil
Anfac estima 120.000 milions pel Pla Espanya Auto 2030
L’associació de fabricants considera que la nova estratègia és clau per transformar el model productiu i salvar l’ocupació
L’electrificació del sector automobilístic ja no és una opció, sinó una obligació marcada per la normativa europea, i la indústria necessita adaptar-se amb rapidesa si no vol perdre pes econòmic i faig servir. En aquest context, la patronal Anfac ha presentat les seves previsions comptant amb el nou Pla Espanya Interlocutòria 2030, un full de ruta per impulsar una transició ordenada i eficaç cap a un nou model productiu centrat en la mobilitat elèctrica.
L’objectiu és arribar a un valor afegit brut de 120.000 milions d’euros el 2035, cosa que suposa un creixement del 40% respecte als 85.000 milions actuals. Però el repte no és només créixer, sinó evitar un retrocés al sector. Segons va advertir el president d’Anfac, Josep Maria Recasens, si no s’actua, podria caure fins als 78.000 milions, degut principalment al debilitament de la indústria vinculada al vehicle de combustió.
El pla pretén reconfigurar tota la cadena de valor, des de la fabricació de vehicles fins als components i les bateries. El gruix del valor afegit actual –més del 90%– depèn encara del motor tèrmic, el que obliga a adaptar-se al més aviat possible a la nova realitat del vehicle electrificat. El pla contempla mobilitzar entre 35.000 i 40.000 milions d’euros en inversions publicoprivades fins a 2030 per facilitar la transformació.
Pllaura això, una de les prioritats és duplicar els fons destinats a projectes de bateries, actualment 4.700 milions, i atraure noves inversions, i no només adaptar les fàbriques existents. "No fer res és una opció", va dir Recasens. La indústria necessita noves eines per competir i mantenir el seu pes en l’economia espanyola, on ocupa una posició estratègica.
Un altre dels objectius del Pla Interlocutòria Espanya 2030 és mantenir l’ús del sector, que actualment dona treball a 1,9 milions de persones a Espanya. Anfac confia que, amb l’impuls adequat, aquesta xifra es mantingui estable. En paral·lel, es planteja augmentar la producció fins a 2,7 milions de vehicles anuals el 2035 –davant els 2,4 milions actuals–, amb un 95% d’unitats electrificades. Per aconseguir-ho, el sector necessita un marc estable que aporti certesa regulatòria i garanties a llarg termini.
El Govern ha anunciat prop de 1.300 milions d’euros el 2026 per impulsar la compra de cotxes elèctrics i el desplegament d’infraestructura. Una part important, 580 milions, es destinarà al perte del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC). A més, s’activarà el Pla Auto+, amb 400 milions en ajudes directes, gestionades per l’Executiu central per evitar retards en la tramitació.
L’objectiu és clar és agilitzar el procés, que actualment pot allargar-se fins a 18 mesos amb el Pla Moves. Anfac espera que, amb el nou enfocament, aquell termini es redueixi a aproximadament un mes. La clau, segons Recasens, passa per replicar el model del pla Reinicia, que va funcionar després d’episodis d’emergència i va eliminar traves administratives.
"Tecnologia, no ideologia"
A més d’electrificar la seva mobilitat, Espanya necessita millorar la seva competitivitat davant altres països productors. Si bé, el cost tecnològic i laboral ja està en nivells competitius, persisteixen problemes com els elevats costos energètics o d’R+D. Recasens va insistir per això que aquesta transformació s’ha d’abordar sense ideologies, només amb una visió clara de futur: "Això va de tecnologia, no d’ideologia".
També es planteja diversificar mercats d’exportació, perquè la indústria espanyola no depengui tant d’Europa.
- LA CRISI BLANCA Xabi Alonso, a punt de ser acomiadat
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Col·lectius vulnerables Catalunya inicia la reobertura de menjadors escolars a l’ESO
- Mor una dona al caure amb els seus dos fills des d’un desè pis
- Excursió familiar Les activitats medievals envaeixen la capital d’Osona
- Barcelona, protagonista La IA de ciberseguretat de Zynap es prepara per travessar fronteres
- TELEVISIÓ I MAS L’altra loteria
- Champions League Aïcha, la vallesana que vol conquerir el lateral del Barça
- CICLISME L’equip ciclista d’Iniesta aposta per Barcelona
- EL PARTIT DEL BERNABÉU Xabi, amb el dubte de Mbappé, se la juga davant Guardiola
