El Govern pagarà a Blackstone i KKR per cada casa que traspassin a Sepes
La comissió que rebien les contractistes per la venda d’un immoble es canviarà per una altra que s’abonarà al completar-se la transferència de la Sareb

Decisió salomònica per acontentar totes les parts. Sareb ultima una renovació en els contractes de gestió que manté amb els servicers Anticipa i Hipoges, contractistes encarregats dels serveis de gestió i comercialització de la cartera d’immobles i préstecs valorada en un inici en 25.300 milions d’euros. La prohibició del Govern de vendre més vivendes del banc dolent –ja que aquestes passaran en mans de la nova empresa pública de vivenda, actual Sepes– va obligar a renegociar les comissions que cobraven els servicers propietat dels fons Blackstone i KKR, respectivament, que rebien una part important de la seva contraprestació en el moment que l’immoble es venia a un tercer.
El Ministeri de Vivenda i el d’Economia van acordar frenar la venda de vivendes de la Sareb al març, a fi de decidir quins eren susceptibles de ser traspassades a aquest gran propietari estatal que vol crear l’Executiu. Al juliol, la cartera liderada per Isabel Rodríguez va anunciar que canviaran de mans 40.000 vivendes en diferents fases i 2.400 terres amb capacitat per construir-ne 55.000 més, actius valorats en 5.900 milions d’euros. Aquests immobles, en la majoria de casos, requereixen un procés abans de passar en mans de Sepes: executar el deute associat, prendre possessió de l’actiu o adequar-lo amb una reforma fins que ja es posa en mercat perquè sigui adquirit per un particular.
Aquella última fase que ja no es portarà a terme era el quid de la negociació entre la Sareb, Hipoges i Anticipa. Segons fonts coneixedores, l’acord al qual van arribar les dues parts és que aquesta comissió per venda serà substituïda per una altra d’import similar quan es produeixi el traspàs a Sepes, una cosa que suposarà un win-win per a les dues parts: els servicers de Blackstone i KKR mantenen volum de negoci i la Sareb pot estendre aquests contractes en vigor sense necessitat d’haver de licitar-ne un de nou, més quan en teoria s’hauria de dissoldre com a empresa en menys de dos anys. A la pràctica, la Sareb deixarà de vendre pisos per repagar el seu deute avalat per l’Estat i que computa com a deute públic per traspassar immobles al parc estatal.
En la seva intervenció al Congrés la setmana passada, Álvaro López Barceló, president del FROB, màxim accionista de la Sareb, va reconèixer que estava perfilant les negociacions amb els dos servicers, a fi d’adequar els contractes a la sortida de gran part dels actius del banc dolent a Sepes, en declaracions recollides per l’agència Efe, a més que va revelar que l’entitat presentarà el seu nou pla estratègic de cara a enfocar la seva dissolució el 2027 en les pròximes setmanes. Consultades fonts oficials d’Hipoges, Anticipa i la Sareb sobre l’acord, van declinar fer comentaris a la informació.
La licitació de la gestió i comercialització de la cartera d’immobles i préstecs de la Sareb es va firmar el 2022, després d’una intensa licitació en què van participar, a més d’Anticipa i Hipoges, altres servicers com Servihabitat, doValue, Intrum, Solvia o Haya Reial Estate. La durada del contracte era de tres anys, prorrogable dos més, fins a sumar-ne cinc. La paella pel mànec la tenia inicialment el banc dolent, però el canvi de condicions en el contracte deixava marge de negociació de les companyies participades per Blackstone i KKR. Cap de les dues parts volia trencar-lo perquè, malgrat que en un inici va costar la integració de tots els sistemes, el volum de vendes al canal minorista que va experimentar la Sareb gràcies a aquesta licitació ha sigut rècord en la seva història.
Notícies relacionadesPèrdua de la venda
El canvi de condicions és que Anticipa i Hipoges perden una part rellevant del seu actual negoci i un dels més dinàmics, la venda de les vivendes. Per contra, continuaran treballant en l’adjudicació i adequació d’aquestes, que s’esperen que siguin traspassades les primeres 13.000 durant el 2026 i la resta aniran caient de forma esglaonada, segons fonts consultades. De manera independent, els servicers podran continuar venent les cases que no compleixin amb els criteris fixats pel Ministeri de Vivenda: aquelles en municipis de menys de 5.000 habitants o aquelles que tinguin més de 150 metres quadrats. També podran continuar traspassant a privats sòls no residencials, actius logístics o comercials, a més d’aparcaments.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Predicció de Meteocat Catalunya, en avís per pluges torrencials davant l’arribada de la dana Alice
- Previsió meteorològica El Meteocat ho confirma: canvis bruscos a Catalunya en menys de 24 hores
- Investigació Una de les víctimes del notari investigat per estafa a persones vulnerables: «Em va dir que firmés i he perdut dues cases»
- Almenys 12 víctimes Investigat un notari de Barcelona per estafar avis i persones amb discapacitat
- La Coma Jutjat un home per retenir i violar durant 9 hores el jove amb qui va quedar a través d’una app de cites
- Educació a Catalunya El Ministeri d’Educació reduirà les ràtios per llei: 22 alumnes a primària i 25 a secundària
- Gastronomía Jordi Cruz, xef, 47 anys: "El truc per aconseguir el biquini perfecte: un exterior cruixent i daurat, amb un interior suau i perfectament fos"
- Educació Catalunya inicia la revisió de les ajudes a les escoles concertades de primària
- Nomenaments Mabel Mas, nova directora general d’EL PERIÓDICO
- Crisi habitacional El lloguer es duplica a l’àrea de Barcelona en els últims 20 anys i es dilueix el percentatge de propietaris