Consum
Els ‘brunches’ pugen un 27% i el tardeig gairebé un 40%
Delectatech constata el creixement moderat de l’hostaleria aquest estiu

La globalització està impactant, cada vegada més, en una cosa tan espanyola com els horaris dels àpats. Això no vol dir que no es continuï dinant a les tres de la tarda i sopant les 10 de la nit, però el cas és que les sortides per a un brunch, un dinar de ganivet i forquilla a mig matí, han augmentat aquest estiu un 27,6% respecte al mateix període del 2024, i els tardeigs, o trobades per prendre alguna cosa a última hora de la tarda, han registrat una incidència un 38% superior a la de l’estiu passat. Les dades les va oferir ahir l’empresa especialitzada en anàlisi de dades Delectatech, que aplica la IA per detectar com consumeixen els que visiten establiments de restauració a Espanya.
Aquesta tendència, en clar creixement, segons el cofundador i conseller delegat de Delectatech, Xavier Mallol, ha conviscut amb l’auge del fast food per a la resta d’àpats del dia. "Hamburgueses, kebabs i sushi han experimentat un augment de consum del 7,9%, mentre que les pizzes han crescut un 17,2%", va indicar Mallol en la presentació de l’informe semestral ¿Com ha anat l’estiu 2025 en la restauració?. I és que "aquest estiu s’han constatat dues situacions cada vegada més habituals: que la gent ha menjat més a l’hotel i que la nova competència dels supermercats, que serveixen plats preparats com a alternativa, va en augment", va assenyalar Mallol.
L’empresa confirma que el sector hoteler ha crescut aquest estiu per sota del previst, entre altres raons per la contenció de la despesa que han fet els consumidors. "La pujada de preus generalitzada ha fet que el client reaccionés amb prudència i s’estigui mostrant cada vegada més sensible respecte a la despesa fora de casa", va afegir Mallol, que va assenyalar Catalunya i les Balears com els dos territoris que més ho han notat. També ha incidit en això el descens del turisme nacional, l’auge de la vivenda turística i la desestacionalització del turisme, "amb la qual cosa aquesta despesa es reparteix ara entre més mesos de l’any".
Clients no gaire satisfets
Així, tot i que l’ocupació dels locals (bars, restaurants, cafeteries) ha descendit aquest estiu un lleu 0,6%, segons les dades obtingudes per Delectatech d’entre els 263.000 establiments que hi ha a Espanya i el tiquet que han pagat de mitjana els clients ha pujat un 2,2%, el grau de satisfacció dels consumidors s’ha reduït un 1,1%. "Per primera vegada, hem vist que també hi ha hagut clients internacionals insatisfets, cosa que fins ara amb prou feines havia passat", va dir el directiu. Això sí, mentre entre els espanyols aquest descens és de l’1,3%, entre els estrangers es queda en el 0,6%.
Per autonomies, Astúries, Múrcia i Cantàbria són les que han aplicat més grans pujades de preu aquest estiu, mentre que Extremadura, Castella-la Manxa i Andalusia són les que millors taxes d’ocupació dels seus locals han registrat, davant les caigudes que han patit en aquest sentit les Balears, Cantàbria i el País Basc, aquestes dues últimes, segons Mallol, possiblement per culpa de les altes tarifes.
- Investigació judicial Hisenda detecta frau en dues adjudicacions a Barrabés
- ACTUALITAT BLAUGRANA La UEFA anuncia al Camp Nou el Barça-Olympiakos de Champions del 21 d'octubre
- Tribunals BCN cessa per ordre judicial un alt càrrec de l’Institut de Cultura
- Netanyahu accepta el pla de Trump per "posar fi a la guerra de Gaza"
- Un episodi meteorològic excepcional La dana plana sobre un País Valencià paralitzat per les pluges
- El pla de Trump per a Gaza genera un consens inèdit
- Els clarobscurs de l’acord
- DAVID MARTÍNEZ El "tauró de Wall Street" contradiu el consell
- Indra aplana el camí per aprovar la fusió amb Escribano
- Operacions estratègiques El Sabadell torna a rebutjar l’opa, però el tercer accionista principal sí que l’acceptarà