Brussel·les retalla un 67% els fons a la pesca i revoluciona el sector

Cepesca alerta que aquesta decisió de la Unió Europea condemna a més burocràcia, menys competitivitat i un futur incert a la flota espanyola

Brussel·les retalla un 67% els fons a la pesca i revoluciona el sector
2
Es llegeix en minuts

El sector pesquer espanyol ha alçat la veu contra Brussel·les. En plena crisi del consum de peix, la Confederació Espanyola de Pesca (Cepesca) acusa la Comissió Europea de diluir la identitat de l’activitat pesquera al retallar un 67% els fons previstos per al període 2028-2034 –de 6.100 a 2.000 milions d’euros– i integrar-los en un gran fons comú juntament amb l’agricultura, l’energia, la defensa i les zones rurals.

"Els 2.000 milions no estan recollits oficialment en cap proposta legislativa", van recordar des de la patronal durant una trobada amb premsa econòmica, remarcant que el sector haurà de competir amb gegants com l’agricultura i l’energia per captar recursos. "O posen diners sobre la taula o no podem competir. Necessitem el suport de la UE", van advertir.

Espanya lidera la pesca comunitària amb 8.432 vaixells i més de 30.000 tripulants. No obstant això, la flota viu una caiguda històrica: dels 22.000 vaixells actius el 1986, avui en queden 8.000 amb prou feines. S’hi suma un greu problema de relleu generacional i la disminució del consum intern de peix, que compromet la viabilitat del negoci a llarg termini.

Cepesca insisteix que, sense un fons específic, la pesca europea serà menys competitiva, encarirà els preus al consumidor i dependrà més de les importacions.

Un altre front que preocupa els armadors és la competència deslleial de tercers països i la fiscalitat espanyola. Mentre que els tripulants de barcos estrangers disfruten d’exempcions fiscals de fins a 60.000 euros, els espanyols no tenen aquest avantatge, i això és un obstacle que empeny molts a embarcar-se sota altres banderes.

Al desembre, el Consell de Ministres de Pesca de la UE abordarà la situació al Mediterrani. Espanya lluitarà per eliminar la quota de la gamba vermella i augmentar els dies de feina, retallats més d’un 40% des del 2020. Malgrat la incorporació de tecnologies com les portes voladores d’arrossegament a més de 200 embarcacions i xarxes més selectives, la flota continua encotillada per la burocràcia i mesures que, segons el sector, no tenen rigor científic.

Acció urgent

Notícies relacionades

El sector reclama un pla d’acció urgent per a les flotes d’altura i de gran altura, castigades per retallades, alts costos, falta de relleu i desavantatges fiscals. Julio Morón, president de Cepesca, va ser clar: "No té cap sentit que els nostres pescadors es vegin obligats a embarcar-se en vaixells d’altres banderes perquè el sistema fiscal espanyol no és competitiu. Això no pot seguir passant si volem garantir el futur de la flota i dels productes pesquers de qualitat".

Amb la nova legislatura europea i un comissari de Pesca que ha promès diàleg, el sector manté la pressió perquè aquestes paraules es tradueixin en fets. El futur immediat es juga en la taula de negociacions: un pressupost que garanteixi la sostenibilitat i competitivitat de la flota o, en paraules de Cepesca, "la condemna a un sector estratègic que alimenta Europa i que dona feina a milers de famílies de les costes espanyoles".