Els nadius digitals volen gestionar els diners de manera autònoma i segura

La generació Z, que demana un servei 100% ‘online’ i es preocupa per la ciberseguretat, necessita acompanyament en moments com la primera nòmina, el primer cotxe o la hipoteca

Els nadius digitals volen gestionar els diners de manera autònoma i segura

L-EMV

3
Es llegeix en minuts
Jordi Grífol
Jordi Grífol

Redactor

ver +

La primera nòmina, el primer viatge amb els amics, el primer cotxe o la primera hipoteca. Tot és nou per als joves, ja nadius digitals, a mesura que comencen a prendre les primeres decisions financeres rellevants. Uns moments clau per als quals convé estar preparats, adverteixen els experts, que recomanen que els fills es familiaritzin amb conceptes econòmics bàsics com més aviat millor. A Espanya, el 47% de pares declaren que enraonen "sovint" amb els fills sobre "ingressos o despeses de la llar", entre altres dades interessants que es desprenen de l’informe Funcas 2024 sobre educació financera.

Les necessitats financeres dels joves no són les mateixes que les de generacions anteriors. La generació Z, que paga amb el telèfon mòbil –un 58% dels estudiants ho ha fet alguna vegada, d’acord amb l’informe PISA 2022– principalment busca "simplicitat, immediatesa i control", assegura Anna Canela, CEO d’Imagin, el neobanc de CaixaBank líder entre els joves amb una quota del 26% del mercat en el segment de 16 a 34 anys a Espanya amb banca digital, segons dades de GfK. "Els joves volen que els ofereixis eines per gestionar els diners d’una manera autònoma i d’una manera segura i 100% digital".

"Serveis com el pagament amb mòbil, Bizum, control de despeses en temps real o opcions per a estalvi flexible els interessen d’allò més; també els preocupa molt la ciberseguretat", explica Canela, que incideix que també necessiten molt d’acompanyament en moments clau com ara la primera nòmina, el cotxe o l’habitatge.

Viatjar és una de les prioritats dels joves, i el seu poder adquisitiu més baix els obliga a planificar més bé els viatges. Sis de cada deu joves confia més en els neobancs que no pas en els bancs tradicionals per fer viatges, segons un estudi d’Adyen i OpinionWay. Les targetes per viatjar que ofereixen diversos neobancs i que permeten treure diners a l’estranger sense pagar comissions marquen la diferència. "Són persones molt informades que, a més, econòmicament han de tenir-ho tot molt controlat. No són especialment lleials i si un altre banc els ofereix res de millor, canvien. Per això hem hagut de ser excel·lents en l’oferta viatgera, que aquest estiu ha funcionat molt bé", explica Canela.

Tot i que els menors d’edat no emancipats no tenen capacitat legal, sí que poden fer operacions bancàries com ara obrir un compte per mitjà dels representants legals o tenir targetes de dèbit o de prepagament. Algunes entitats bancàries ofereixen comptes corrents i d’estalvis dirigits a menors, sense cost o amb comissions reduïdes. Aquests comptes poden incloure funcions de banca online –com ara Bizum per a menors–, fet que els ajuda a desenvolupar un sentit d’independència i responsabilitat amb els diners.

Imagin, que l’any 2016 es va convertir en el primer banc a Espanya amb operacions només per mòbil, ha anat ampliant l’oferta de productes i serveis bancaris, símptoma de les necessitats canviants dels seus clients. En les targetes i comptes sense comissions dels seus inicis hi han afegit productes de finançament, com ara hipoteques i préstecs, i d’inversió, com fons o un broker de compravenda d’accions. Tot plegat, a l’aplicació mòbil i sense haver d’anar a una oficina.

Això sí, amb acompanyament: "Qualsevol client d’Imagin pot demanar assessorament de qualsevol producte i li truquen a l’instant. I el client és molt agraït, perquè tria ell quan vol que li truquin i se sent atès". Si el 2019, la quota dels neobancs era del 18%, el 2022 ja concentraven el 29% de la quota del mercat, davant el 71% dels bancs tradicionals.

Propensos al canvi

Notícies relacionades

La generació Z no es conforma amb un bon producte a l’hora de triar la seva entitat financera. Aspectes com ara la sostenibilitat, l’estil de vida o la inclusió també importen. "Aquesta generació és més propensa al canvi", explica Canela. "La seva interacció amb les marques ha de tenir relació amb els seus valors. A més, premien més la innovació i la tecnologia que altres generacions, que potser amb els productes financers ja en tenien prou. Busquen productes però també serveis, continguts i experiències".

Les xarxes han convertit els joves interessats en finances en autodidactes, exposats a molta informació, no sempre veraç. Les entitats s’hi han hagut d’adaptar. "Fem moltíssima educació financera però d’una manera ben diferent com es feia en el passat. Hem fet una gran aposta en xarxes socials per difondre contingut de qualitat, sempre validat per un tercer i amb el màxim rigor, perquè el contingut que consumeixen sigui el millor", diu Canela.