«Els millors anys de creixement de Ryanair a Espanya s’han acabat»
Eddie Wilson, conseller delegat de l’aerolínia irlandesa, assegura que «els aeroports regionals són buits i el ministre Puente n’és el responsable»

«Els millors anys de creixement de Ryanair a Espanya s’han acabat», afirma el conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, en una entrevista amb EL PERIÓDICO. La companyia acaba d’anunciar una retallada de 36 rutes de la seva programació hivernal per contrarestar la decisió d’Aena d’apujar les tarifes aeroportuàries l’any que ve. El Govern i el gestor aeroportuari han sortit al pas acusant l’empresa de «xantatge», però Wilson afirma que no es tracta d’exercir pressió, sinó que «si Aena no vol canviar les tarifes dels seus aeroports, Ryanair es trasllada a un altre lloc».
L’aerolínia low cost va anunciar dimecres que retallarà en un milió de seients la seva capacitat per a aquest hivern (des de finals d’octubre fins a finals de març), amb el tancament de la seva base de Santiago de Compostel·la i la reducció en un 80% dels vols; l’eliminació de tots els vols a Vigo i Tenerife Nord i la reducció de capacitat a Astúries (-16%), Santander (-38%), Saragossa (-45%) i Vitòria (-2%). També que cancel·larà el 10% dels vols de Gran Canària, Lanzarote i Fuerteventura i que mantindrà tancades les bases de Valladolid i Jerez, que va clausurar a l’estiu.
El problema són les tarifes aeroportuàries, que pujaran una mitjana del 6,5%, fins als 11,03 euros per passatger, cosa que representa un increment de 68 cèntims. L’aerolínia afirma que és impossible assumir aquest cost als aeroports regionals, que «estan al 70% de la seva capacitat» i «no són competitius» i reclama a Aena una rebaixa. «Si Zara no ven tots els seus productes en una botiga, abaixa els preus per liquidar l’estoc. Però quan ets un monopoli com Aena, no tens per què fer-ho», afirma Wilson.
Ryanair proposa que Aena abaixi les seves tarifes i, a canvi, es compromet a generar més trànsit (fins als 77 milions de passatgers el 2031). «Quan es genera més trànsit, es guanyen més diners, amb l’estacionament o la despesa de la gent a les botigues. I tothom hi guanya. L’aeroport i la regió», explica Wilson. Però el gestor aeroportuari s’hi nega i el Govern «recolza el monopoli». «Els aeroports regionals espanyols són buits i el ministre [Óscar] Puente n’és el responsable», insisteix Wilson, que pregunta al ministre «què farà per omplir-los».
L’aerolínia irlandesa tenia el focus posat en aquests aeròdroms perquè la resta d’aeroports grans estan saturats. «Barcelona està saturat. Madrid està pràcticament saturat i les instal·lacions que Aena està desenvolupant no estaran a punt fins d’aquí uns anys. Els aeroports de les Balears també estan pràcticament plens. I Màlaga o Alacant, on creixíem amb força, estaran pràcticament plens en un o dos anys», afirma Wilson, que augura que «els millors temps de creixement de Ryanair a Espanya s’han acabat».
Canvi de destí
De fet, el conseller delegat de Ryanair confirma que l’aerolínia reduirà també en un 5% la seva capacitat a Barcelona i en un 3% a Madrid aquest hivern, mentre que a les Balears el nombre de places disminuirà un 6% a Palma, Eivissa i Maó. «Ryanair només creixerà a Màlaga, Alacant i València, i a Sevilla es mantindrà pràcticament sense canvis», reconeix. El dirigent respon, així, al ministre Puente, que en seu parlamentària va assegurar dijous que la companyia continuarà augmentant el nombre de viatgers a Espanya: «El trànsit de Ryanair a Espanya aquest hivern creixerà com a màxim mig punt percentual respecte a l’any passat i probablement es mantindrà estable», afirma Wilson.
Notícies relacionadesEl conseller delegat de Ryanair descarta que les reduccions de capacitat suposaran acomiadaments perquè «la major part del trànsit que es perd prové d’ubicacions on Ryanair no té base, com Saragossa, Santander o Tenerife Nord». És diferent el cas de Santiago de Compostel·la, on l’aerolínia tanca la seva base (lloc en el qual estaciona les seves aeronaus i s’ubica la tripulació), cosa que afecta al voltant de 100 pilots i tripulants de cabina, a qui es proposarà un canvi de destí.
«L’únic lloc on perdrem llocs de treball per a la tripulació de Ryanair és a Santiago. Ahir ens vam reunir amb aquestes tripulacions perquè hi ha un procés de consulta molt extens que s’ha de portar a terme segons la legislació espanyola i segons els convenis col·lectius que tenim. Però la nostra prioritat serà preservar els llocs de treball».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Demanda disparada Adeu a les concessions: Catalunya redissenya la futura xarxa de busos públics per connectar el 2028 tots els municipis
- Anàlisi Denúncia de manipulació
- Sobreseïment L’advocat general de la UE avala la retirada de la immunitat de Puigdemont
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- De setembre a novembre El metro de Barcelona obre inscripcions per visitar les estacions fantasma de Correus i Gaudí
- Opinió Combatre la desinformació, una qüestió de drets socials i salut mental
- Ricard Font: "Forma part de l’ADN Barça ser un club seriós, solvent i de futur"
- Un Alcaraz voraç es venja de Djokovic i arriba a una altra final
- Almeida conquereix l’Angliru com un gran del ciclisme
- Els rossistes cedeixen davant Márquez