La vaga del ‘handling’ de Ryanair comença sense gairebé incidents

La primera jornada d’aturades dels serveis de terra de la companyia irlandesa se salda amb retards de 20 minuts en alguns vols i retrets entre l’empresa i els sindicats

La vaga del ‘handling’ de Ryanair comença sense gairebé incidents
4
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

En ple pont d’agost i amb l’activitat als aeroports en un dels moments més àlgids de l’any, la vaga que ahir van iniciar els treballadors dels serveis de terra, el handling, de Ryanair va superar la primera jornada sense un impacte excessiu: no hi va haver cancel·lacions de vols, només es va registrar algun retard puntual i les cues davant dels taulells de facturació van ser "similars a les de qualsevol altre divendres de la resta de l’any", assegurava una passatgera que utilitza sovint la connexió entre Barcelona i Santiago.

Ahir divendres, una usuària que s’afanyava a passar el control de seguretat de l’aeroport del Prat amb una nadó de poc més d’un any, explicava que va fer poc més d’una hora i quart de cua per facturar l’equipatge, "però això ja és normal, no m’ha semblat més lent que altres vegades", deia. Hi havia gent, sí, però es va fer suportable. Una mica més nerviosos es veien els viatgers que volaven a Manchester, que la megafonia va començar a cridar per donar-los prioritat: el seu vol sortia en poc menys d’una hora.

Viatgers previnguts

De fet, a la terminal 2 de les instal·lacions barcelonines, on opera la companyia irlandesa, la majoria dels taulells estaven oberts i eren atesos pel personal corresponent. I com que molts passatgers van ser previnguts i van arribar amb temps, no es van observar més incidències de les que es podria esperar en una jornada de final de vacances per a alguns i d’inici per a d’altres.

El fet que els serveis mínims establerts pel Ministeri de Treball siguin de fins al 85% va contribuir que l’afectació en el servei fos menor, com va reconèixer en declaracions a l’agència Efe el secretari del sector aeri a UGT, Chema Pérez, que va situar les demores en els vols "en uns 20 minuts de mitjana". Ryanair, per la seva banda, no preveia interrupcions de les seves operacions, justament perquè aquests serveis mínims són d’àmplia cobertura; però, a més, va recordar la companyia, aquesta és una vaga que convoca un sindicat que només representa el 20% de la plantilla de la seva filial Azul Handling.

Els aeroports afectats per la vaga a Espanya són Alacant, Almeria, Barcelona, Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Lanzarote, Madrid, Màlaga, Menorca, Múrcia, Oviedo, Palma, Reus, Santander, Santiago, Sevilla, Tenerife Nord i Sud, València, Vigo, Vitòria i Saragossa. Les aturades d’activitat es van produir en tres moments del dia. El primer, el que ahir va passar més desapercebut, es va portar a terme entre les 5.00 i les 9.00 hores; el segon va tenir lloc entre les 12.00 i les 15.00 hores, i el tercer, entre les 21.00 i les 00.00 hores.

Diumenge més complicat

"Avui hem anat relativament bé perquè els serveis mínims són exagerats, així que caldrà veure què passa demà", deia una empleada d’Azul, a qui va tocar treballar ahir, però que avui sí que té previst secundar la vaga. Els convocants de la mobilització creuen que, si arriben complicacions, es produiran demà, el dia en què hi ha més vols programats als aeroports espanyols. A més d’aquest cap de setmana, també hi ha convocatòries per als dimecres, els divendres i els caps de setmana fins a finals d’aquest any, si no es recondueix la situació abans. L’empresa no descarta denunciar UGT per "vaga il·legal", segons apunten fonts del sindicat.

Els treballadors en vaga denuncien que l’empresa per a la qual estan contractats, Azul Handling, filial de Ryanair, no ofereix estabilitat laboral, no garanteix la conciliació i els obliga a fer hores extra. UGT acusa l’empresa, en una nota de premsa, de boicotejar el dret de fer vaga dels empleats, amb accions com la de considerar "protegits" tots els seus vols dins de les franges horàries de les aturades. Això implica que els serveis mínims que treballen en aquestes franges horàries hagin d’atendre obligatòriament tots els vols, a diferència dels no protegits, que serien atesos només pel personal que no secunda la vaga.

Notícies relacionades

A més, el sindicat acusa la companyia d’entregar "tard i malament" la carta de serveis mínims als empleats, "amb només dos o tres hores d’antelació respecte a l’inici dels torns", i de fer canvis en els horaris per reforçar l’operativa en les franges amb aturades. També l’acusa de no proporcionar al comitè de vaga la relació de personal designat per cobrir els serveis mínims i d’impedir l’accés a les instal·lacions a membres del comitè de vaga.

A partir d’avui, també es podrien veure afectades aerolínies com Emirates, British Airways, American Airlines i Turkish Airlines, entre d’altres, ja que l’empresa que gestiona el seu servei de handling, Menzies Aviation, manté per a aquest cap de setmana una altra convocatòria de vaga. En aquest cas, els treballadors reclamen pagaments pendents que, segons UGT, els deu la companyia, amb fins a quatre mesos d’impagaments.