El mercat apressa el BBVA a millorar l’oferta després de mantenir l’opa
El valor en borsa del Sabadell torna a pujar per sobre del preu proposat pel seu rival

La decisió del BBVA de mantenir la seva oferta de compra (opa) sobre el Sabadell, anunciada dilluns quan les bosses ja estaven tancades, va provocar ahir un veredicte clar per part els mercats. Les accions del banc d’origen basc van caure un 1,87%, mentre que els títols de l’entitat catalana van pujar un 0,99%. Aquesta dispar evolució implica que els inversors tornen a veure més opcions que l’operació tingui lloc, després dels dubtes que els va generar en els últims dies que el BBVA coquetegés amb la idea de desistir. Però també suposa que els esmentats inversors estimen més probable que el banc hagi de millorar el preu ofert, com algunes fonts afirmen que l’entitat ha insinuat a alguns grans fons que farà.
La clau és que el Sabadell fa des del gener que val en borsa més del que ofereix el BBVA, cosa que implica que els accionistes del banc vallesà obtindrien avui una rendibilitat més gran venent els seus títols al mercat que acceptant l’opa. L’oferta inicial de maig del 2023 suposava valorar l’entitat catalana un 30% per sobre del seu valor en borsa de llavors, però l’esmentada prima es va evaporar perquè les accions del Sabadell han pujat més que les del seu rival en els 15 mesos transcorreguts. La prima negativa –el valor borsari més gran del Sabadell respecte a l’oferta– va arribar a ser del 16,43% a finals de juliol, però llavors el BBVA va anunciar per sorpresa una remuneració rècord als seus accionistes fins al 2028 i va deixar obert desistir de l’opa, per la qual cosa es va anar reduint fins al 6,4% de dilluns.
Moviment estratègic
Tot apunta que es va tractar d’un moviment estratègic per reduir la prima negativa i fer menys costosa la possible millora de l’oferta. De fet, quan el BBVA va confirmar que segueix endavant amb l’opa, la prima negativa es va tornar a eixamplar, fins a assolir el 9,41% ahir. A més, tornarà a incrementar-se el pròxim 29 d’agost, quan el Sabadell pagui el seu primer dividend avançat de l’any i el BBVA ajusti l’equació de canvi de l’opa (entregarà menys accions pròpies pels títols del seu rival). Amb la cotització dels dos bancs d’ahir, la prima negativa augmentaria al 13,56% amb l’esmentada nova equació d’intercanvi d’accions.
Quan una empresa cotitzada llança una oferta sobre una altra amb prima positiva sobre el seu valor borsari és normal que la cotització de la segona companyia pugi fins a acostar-se a l’esmentada oferta, que és el que va passar amb el Sabadell fins al gener passat. D’una banda, inversors institucionals a llarg termini compren el valor per mirar d’embutxacar-se la prima si l’opa tira endavant. I per una altra, entren en acció els inversors anomenats arbitratgistes, que executen compres i vendes a curt termini per aprofitar els canvis de sentiment del mercat sobre si l’operació tindrà èxit o no. L’activitat d’aquests últims explica que no solgui tancar-se habitualment la diferència entre la cotització de l’empresa opada i el preu de l’oferta: els arbitratgistes necessiten un cert marge amb què jugar per obtenir beneficis.
Notícies relacionadesEl fet que la prima negativa en l’opa sobre el Sabadell es reduís quan el BBVA va jugar amb la idea de desistir i s’hagi tornat a ampliar quan ha confirmat que segueix endavant deixa clar que, en aquest cas, el mercat espera que el BBVA augmenti el preu proposat als accionistes del Sabadell.
Amb les cotitzacions d’ahir, el banc vallesà val en borsa 16.924 milions d’euros, mentre que l’oferta de BBVA el valora en 15.468 milions, que baixarien a 14.903 quan el seu rival pagui el dividend a finals de mes.
- Catalunya suporta el dia més calorós de l’estiu amb màximes de quasi 44 ºC
- Un altre relleu controvertit
- La UCI castiga un any Edgar Carballo per agressió sexual
- La policia investiga la trama russa de la Costa Brava per dues compres a Quart
- Trump desplegarà 800 efectius de la Guàrdia Nacional a Washington