Els dos bancs pagaran dividends similars si segueixen per separat

L’entitat basca revelarà el setembre vinent si calcula que els propietaris de la catalana guanyarien més amb l’opa

Les dues companyies prometen als seus socis un retorn d’inversió del voltant del 15%

Els dos bancs pagaran dividends similars si segueixen per separat
4
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

El BBVA i el Sabadell, enfrontats des de fa més d’un any per l’oferta de compra (opa) del primer sobre el segon, han promès en els últims dies remuneracions rècord als seus accionistes per mirar de decantar l’operació al seu favor. El banc d’origen basc preveu retribuir els seus propietaris amb 36.000 milions d’euros entre 2025 i 2028 entre dividends i recompres i amortització d’accions, mentre que l’entitat vallesana calcula que els remunerarà amb 6.300 milions entre 2025 i 2027 per la mateixa via. Aquestes xifres, és clar, no són directament comparables a causa de la diferent mida i valor de les dues entitats. En realitat, els dos bancs ofereixen als seus accionistes un retorn molt similar en els pròxims exercicis, d’aproximadament el 15% anual.

Aquest percentatge aproximat és l’increment que preveuen de la suma dels dividends que abonaran més el seu patrimoni net tangible per acció (teòricament, la quantitat que cada accionista rebria si l’entitat entrés en liquidació i es venguessin els seus actius pel seu valor comptable). És una mètrica molt habitual en el sector financer, que intenta recollir no només l’evolució dels pagaments directes als accionistes, sinó la revalorització intrínseca de les entitats per l’evolució del seu negoci (davant la cotització en borsa, que reflecteix el valor que li confereixen els inversors).

Els dos bancs, per tant, han comunicat als seus propietaris que cada any seran amos d’un actiu que tindrà més valor, i que això, sumat als dividends que aniran cobrant, els oferirà un retorn de la seva inversió d’aproximadament un 15% anual. Un element clau, això sí, és que el BBVA no ha inclòs en les seves xifres els impactes positius i negatius que calcula que tindria la compra del seu rival. Els revelarà a principis de setembre, quan es publicarà el fullet de l’operació i començarà el període d’acceptació de l’opa. Fins aleshores, els accionistes del Sabadell no podran comparar el 15% anual amb el qual intenta seduir-los la seva entitat amb el retorn que el grup d’origen basc els prometrà si accepten la seva oferta.

Remuneració final

En principi no hauria de variar gaire a curt termini. Els 1.600 milions anuals que preveu guanyar el Sabadell en solitari suposarien un increment del 13% respecte als 12.000 milions que espera obtenir el BBVA sense l’opa, xifra a la qual caldria sumar les sinergies de costos. Però la compra d’un altre banc implica despeses d’integració i resta capital a l’entitat adquirent, que, per tant, tindria menys capital excedent per remunerar els seus accionistes via dividends i recompres d’accions. En qualsevol cas, la xifra final pot marcar la diferència en una operació tan incerta com l’opa, que per ara té una prima negativa (el Sabadell val en borsa un 10% més del que ofereix el BBVA).

A falta de conèixer aquests detalls, la remuneració prevista pels dos bancs per als pròxims anys si segueixen en solitari és també semblant si es mesura amb altres mètriques. Els 36.000 milions del BBVA suposen una mitjana anual de 9.000 milions, que, dividit entre el nombre actual d’accions de l’entitat, equivalen a uns 1,56 euros per títol cada any. El mateix exercici amb els 6.300 milions del Sabadell dona 0,39 euros. Comparat amb el valor en borsa dels títols abans que l’entitat catalana presentés les seves xifres, la rendibilitat oferta pel BBVA és del 12,15% a l’any, mentre la del Sabadell és del 13,51%.

Una altra manera d’arribar a la mateixa conclusió: els 36.000 milions del BBVA equivalen a abonar als seus accionistes el 48,6% del seu valor total en borsa previ als anuncis (74.058 milions). Dividit pels quatre anys del pla, equival al retorn anual del 12,15%. Els 6.300 milions del Sabadell suposaven el 40,5% de la seva cotització (15.536 milions). Entre els tres anys del seu pla, la rendibilitat per exercici se situa, de nou, en el 13,5%.

Arguments creuats

Notícies relacionades

Així d’igualades estan les coses en espera que el BBVA reveli al setembre les xifres definitives de la seva opa. Fins aleshores, l’entitat troba arguments per posar ombres sobre les xifres del seu rival. Així, 2.500 milions dels 6.300 de remuneració del Sabadell provenen del dividend extraordinari que abonarà a principis del 2026 per la venda de la seva filial britànica TSB. És a dir, que no són recurrents ni directament replicables a llarg termini. A més, aquesta venda ha reduït entorn d’un 20% la mida del Sabadell, de manera que el BBVA entén que també ha disminuït la capacitat del seu competidor de generar beneficis a llarg termini.

L’entitat vallesana, per la seva banda, també troba motius per sembrar dubtes sobre els comptes del BBVA. El banc d’origen basc reparteix als seus accionistes el capital excedent per sobre del nivell autoimposat del 12%, mentre que el català ho fa a partir del 13%, i això, segons el seu parer, és més prudent i dona més seguretat als accionistes. Si el Sabadell repartís a partir del 12%, els seus 6.300 milions pujarien a 7.100 milions, amb una rendibilitat davant la cotització prèvia als anuncis del voltant al 15%, davant el 12% del BBVA.