Consum investiga una sisena ‘low cost’ per cobrar l’equipatge de mà

El ministeri obre un nou expedient sancionador a una aerolínia després de la multa de 179 milions a Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea

Consum investiga una sisena ‘low cost’ per cobrar l’equipatge de mà
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Nou expedient sancionador del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 contra una aerolínia low cost per cobrar l’equipatge de mà. Es tracta del sisè expedient d’aquest tipus que s’obre després de les multes imposades pel ministre Pablo Bustinduy contra Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea per un total de 179 milions d’euros i es produeix després que el Consell Europeu hagi proposat una reforma del reglament que avala l’actuació de les aerolínies.

"Per molt poderoses que siguin les empreses que hi hagi al davant, defensarem sempre els consumidors on faci falta i contra qui faci falta. No hi haurà cap pressió ni intimidació que ens distregui d’aquesta tasca. Lliurarem aquesta baralla fins al final", va afirmar ahir Bustinduy després d’anunciar l’obertura d’aquest expedient, del qual no ha transcendit el nom de la companyia. "La legislació espanyola i la jurisprudència europea han establert que cobrar per la maleta de mà és il·legal", va insistir Bustinduy.

El dilema d’aquesta polèmica està en les dimensions, ja que la legislació europea parla de portar equipatge de mà gratuït a la cabina, però no en defineix la mida.

Un petit paquet

El ministeri considera que hauria de ser la tradicional maleta de rodes (coneguda com trolley, en anglès), mentre que les aerolínies ho defineixen com un petit paquet similar a una maleta o motxilla. A més de per cobrar l’equipatge de mà, el departament de Pablo Bustinduy també investiga el pagament d’un sobrecost en el bitllet per la reserva de seients contigus en el cas de menors i persones dependents i dels seus acompanyants i "omissions enganyoses d’informació i falta de claredat en els preus publicats tant en la seva pròpia web com de tercers". Les multes podrien arribar a entre sis i vuit vegades el benefici il·lícit obtingut, segons el ministeri.

A principis de juny, el Consell de la Unió Europea (UE) va decidir reformar el reglament per permetre a les companyies aèries cobrar per portar una maleta a la cabina, al limitar les dimensions del paquet de mà gratuït a una motxilla o maletí (40x30 x15). Però aquesta reforma del reglament no és immediata; per entrar en vigor ha de ser ratificada pel Parlament Europeu.

El mateix Parlament que uns dies més tard va votar en la Comissió de Transports i Turisme que els passatgers tenien dret a embarcar amb una maleta de mà sense haver de pagar cap sobrecost per fer-ho, però es tracta de procediments diferents. En aquest últim cas, era un dictamen sobre l’aplicació dels drets de passatgers a la UE, i el que planteja el Consell, que haurà de ser votat pel Parlament, és una modificació del reglament.

Una sola normativa

Notícies relacionades

Tant el Govern espanyol com les associacions de consumidors han avançat que intentaran convèncer els eurodiputats per evitar l’aprovació d’aquesta norma. Les empreses consideren que aquesta decisió del Consell de la Unió Europea estableix "una única normativa a escala europea, aclarint els dubtes dels consumidors sobre la política d’equipatge a la cabina". Va ser el juny de l’any 2023 quan el llavors ministre Alberto Garzón va iniciar una investigació per presumptes irregularitats contra set aerolínies de baix cost, que finalment el novembre de l’any passat va culminar en una multa contra Ryanair, Easyjet, Norwegian, Vueling i Volotea per un total acumulat de 179 milions d’euros.

Les companyies van interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa de l’Audiència Nacional, que acaba d’acceptar les mesures cautelars, de manera que les empreses poden continuar aplicant la seva actual política d’equipatges fins que hi hagi una resolució en ferm.

Temes:

Ryanair Vueling