Teixit econòmic
Onada d’inversió xinesa a Catalunya
Tot i la política comercial actual de Trump, els Estats Units han sigut la potència que més diners han destinat a les fàbriques catalanes l’última dècada.
Àsia ha deixat de ser la fàbrica dels materials ‘low cost’ i s’erigeix com un pol tecnològic

"Fa 30 anys, Taiwan era una plantació de te i avui és líder mundial en la fabricació de microxips", explica Xavier Ferràs, professor del departament d’Operacions, Innovació i Ciència de Dades d’ESADE. El món ha canviat molt aquestes últimes tres dècades i Occident ha fet un gir de 180 graus en la seva manera de concebre la indústria. De ser vista com un sector estratègic, va començar a molestar i, qui podia, deslocalitzava les factories cap a Àsia per produir més barat i contaminar allà.
Després, a mitjans de la dècada passada, però especialment arran de la covid, que va trencar les cadenes de subministrament mundials, els EUA i Europa han tornat a sentir la necessitat de recuperar múscul industrial. El problema és que ara la indústria la mouen tecnologies com les que es produeixen a Taiwan, no a Europa o, encara menys, als EUA.
"Durant la seva primera presidència, Donald Trump recorria el país i no parava de veure antenes cada 100 metres. Eren de 5G, una tecnologia que necessita una xarxa molt densa per funcionar. Es va adonar que aquestes antenes no eren nord-americanes, sinó xineses", explica Ferràs.
Àsia ha deixat de ser la fàbrica de materials low cost del món i s’ha erigit com un pol tecnològic. I, si fa unes dècades eren les empreses occidentals les que solien anar a Àsia a invertir, avui són les asiàtiques les que guanyen més pes en els rànquings d’inversió estrangera a Occident.
El rànquing
També a Catalunya. Segons dades de la Generalitat facilitades a EL PERIÓDICO, les inversions industrials provinents d’Àsia es van multiplicar per 4,5 en el quinquenni 2020-2024 en comparació amb el de 2015-2019, i aquest continent és el que més creix en inversió industrial.
El pol inversor canvia, si bé la inèrcia i els vincles històrics que s’escarrassa a deteriorar Trump encara situen els EUA com a principal inversor industrial a Catalunya, seguit per la resta d’Europa. Els 10 primers països de procedència de les inversions fetes els últims 10 anys són els EUA, Alemanya, França, el Regne Unit, Suïssa, el Japó, Itàlia, els Països Baixos, la Xina i Dinamarca.
En el cas de la Xina, segons aquestes dades de la Generalitat, l’última dècada han invertit a Catalunya 31 empreses en projectes de l’àmbit industrial, que han comportat una inversió de 1.300 milions d’euros i la creació de 2.300 llocs de treball. La més icònica i recent ha sigut la de Chery, que ja fabrica cotxes a l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca i vol fer de Barcelona la porta d’entrada per desembarcar a Europa.
S’esperen més Cherys, mentre el nombre d’inversors xinesos a Catalunya s’ha duplicat l’últim lustre. No en debades, l’actual conseller d’Empresa, Miquel Sàmper, al cap de sis mesos d’entrar al càrrec ja hi va volar a la recerca de capital, com ja havien fet abans els consellers d’Empresa de la Generalitat. L’anterior, Roger Torrent, es va implicar en l’aterratge de Chery i el d’una altra firma asiàtica en què el Govern actual té moltes expectatives: la sud-coreana Lotte Energy Materials, que ja ha començat els tràmits per invertir 400 milions d’euros i instal·lar una fàbrica de làmines de coure per a les bateries de vehicles elèctrics. La companyia vol obrir dues plantes més i apujar la inversió fins a 1.200 milions.
La Generalitat té pendent definir un altre Pacte Nacional per a la Indústria, per preservar i potenciar la indústria local.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Montoro va ser alertat d’una investigació a Palma sobre el PP
- Pendent d’extradició Detingut a Portugal un ‘casual’ buscat per l’assassinat d’un narco rival a Badia del Vallès el 2023
- Conflicte al Pròxim Orient L’operació militar d’Israel a Cisjordània provoca el desplaçament més destacat de palestins des del 1967
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- FOCS ESPANYA Els incendis a Espanya deixen gairebé 400.000 hectàrees arrasades i 33 detinguts; el vent dificulta l’extinció
- Focs forestals Astúries entrarà amb maquinària pesada a Lleó per prevenir nous incendis: «Farem una línia de defensa»