Sector estratègic

Cinquanta municipis concentren el 41% de les places per a visitants

A les localitats que acullen el 36,6% de la demanda turística només resideixen el 21,2% d’espanyols

La previsió apunta a un augment de les arribades internacionals que vorejarà el 5%

Les destinacions de costa catapulten el gruix de l’activitat turística

Cinquanta municipis concentren el 41% de les places per a visitants
3
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

La costa i algunes destinacions urbanes s’emporten la palma. I a l’interior, la muntanya és la clara favorita. La distribució territorial dels allotjaments turístics per la geografia espanyola, que inclou des dels més tradicionals hotels i càmpings fins als pisos turístics i les cases rurals, no deixa dubtes sobre quines són les preferències dels que viatgen pel país.

Les dades de l’Atles de contribució municipal del turisme a Espanya que la patronal Exceltur ha elaborat amb dades del 2024, reflecteixen que el 40,9% de l’oferta oficial o reglada es localitza en tot just 50 dels més de 8.000 municipis que conformen Espanya. Per acabar-ho d’adobar, aquestes poblacions "acullen el 36,6% de la demanda turística global, el 49,5% de la internacional", assenyala el document.

Dos campistes disfruten de la lectura en un càmping de Pals, al Baix Empordà. /

EPC

Veus crítiques

Tenint en compte que, tal com apunten els investigadors de CaixaBank Research, per a aquest any es preveu un augment de les arribades internacionals que vorejarà el 5% (cosa que suposa una estimació d’uns 98,4 milions de visitants arribats de fora d’Espanya), no és estrany que en aquestes localitats, on resideix el 21,2% de la població espanyola, hi hagi cada vegada més veus crítiques contra el model turístic actual.

Posant la lupa sobre aquest mapa, són les destinacions costaneres, i especialment un grup reduït de municipis, els que continuen captant el gruix de l’activitat turística a Espanya. I són aquestes localitats les que més activament reclamen aquest canvi de model. Així, per exemple, l’Aliança de Municipis de Sol i Platja (creada el 2017 i integrada per les localitats d’Adeje, Arona, Benidorm, Calvià, Lloret de Mar, Salou, San Bartolomé de Tirajana i Torremolinos) aquesta setmana ha demanat que es faci una revisió del finançament que reben els seus Ajuntaments per poder dur a terme una reconversió que els faci més sostenibles.

Cinquanta municipis concentren el 41% de les places per a visitants /

EPC

Sense anar més lluny, l’alcalde de Benidorm, Toni Pérez, ha recordat, en una jornada celebrada a Madrid, que aquests "vuit municipis, amb el 0,9% de la població espanyola, sostenen el 4% del PIB turístic", per això ha demanat que es deixi d’injuriar el turisme de sol i platja.

Segons Exceltur, en els últims anys aquestes destinacions han atret també nombrosos nous residents, entre ells els anomenats expats, la presència dels quals gairebé ha triplicat l’increment de turistes en allotjaments de pagament. Això explica, segons l’opinió de l’associació, el 73,8% de la pressió humana més gran en les destinacions afectades.

"Encara que hi ha una percepció d’una presència humana més elevada en molts llocs –i especialment en els seus centres històrics, fronts costaners, platges, parcs naturals i infraestructures–, la major part es deriva de l’augment de població resident que s’ha produït en aquests llocs", assegura l’entitat. Aquest efecte és fins i tot més notori en les destinacions urbanes, "que afronten el repte d’enfortir la seva posició com referents turístics i, al mateix temps, garantir l’equilibri amb la preservació de la qualitat de vida de la població resident", indica l’estudi. Sis ciutats (Madrid, Barcelona, Sevilla, València, Palma i Màlaga), que formen part de les 15 destinacions amb més nivell d’oferta d’allotjament de mercat, han crescut enormement en els últims anys, "representant el 19,5% de tota l’oferta turística d’allotjament de mercat a tot Espanya".

Allotjament turístic a Sant Pere Pescador, a l’Alt Empordà. /

EPC
Notícies relacionades

Valors naturals

Pel que fa a les denominades destinacions d’interior, que combinen des de localitats de muntanya fins a poblacions amb encant o d’interès cultural, el lobi Exceltur proposa, entre altres qüestions, impulsar la diversificació de l’oferta turística a través de nous pols i rutes d’atractiu fora dels espais de més concentració humana. Així, per exemple, entre altres mesures, s’haurien de reorientar les estratègies promoció turística per atraure perfils de turistes més interessants per la seva contribució econòmica i el seu alineament amb els valors de respecte als recursos naturals i patrimonials.