Empresa

Un terç de les franquícies espanyoles a l’estranger són catalanes

Les cadenes hoteleres són el principal agent exportador, per davant, a escassa distància, de les firmes de moda

Un terç de les franquícies espanyoles a l’estranger són catalanes

MANGO - Archivo

1
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Un 33,4% de les franquícies espanyoles que han fet el salt internacional són originàries de Catalunya, que se situa així com la comunitat autònoma amb el percentatge d’empreses més gran d’aquest tipus, seguida per la Comunitat de Madrid, que n’exporta un 28,3%. Les franquícies catalanes estan presents a 124 països, amb un total de 6.398 establiments repartits per tot el món, segons recull l’informe publicat ahir per l’Associació de Franquícies de Catalunya (AFC). L’estudi assegura també que el 2024 hi va haver 320 centrals franquiciadores establertes a Catalunya, que donaven feina a més de 73.000 persones, amb fins a 104 marques. Per sectors, les cadenes hoteleres són el principal exportador de franquícies, per davant, a poca distància, de les firmes de moda. Amb una implantació una mica més modesta se situen els establiments d’alimentació i les botigues de bellesa i estètica.

Amb tot, el president de l’AFC, Xavier Vallhonrat, destaca que tot i que tradicionalment hotels i moda han sigut els negocis en què Catalunya ha sigut més potent, «en els últims temps s’han disparat les franquícies relacionades amb l’alimentació, els serveis de reformes de domicilis, els gimnasos o les bugaderies».

Notícies relacionades

Vallhonrat remarca així mateix que l’expansió internacional de la franquícia catalana no es basa únicament en les grans companyies, sinó que també es recolza en les petites i mitjanes empreses. «Combinant la força de les tres tipologies de negoci, la xifra de marques catalanes amb presència internacional suposa el 40% dels franquiciadors catalans», destaca el president de l’associació.

Així, l’hostaleria exporta 24 marques franquiciades, establertes a 24 països diferents, mentre que el tèxtil i la moda compten amb 21 marques a 111 països. Això es tradueix en 194 establiments hotelers d’arrel catalana distribuïts per tot el món i fins a 2.901 botigues de moda a escala internacional. L’alimentació disposa de 12 marques exportades, i les botigues especialitzades i l’estètica, 10 cada una. Per països, a Itàlia les franquícies catalanes han obert 1.015 establiments comercials o delegacions, mentre que Andorra s’emporta el podi de les marques, a l’haver-se instal·lat allà 54 de les 104 exportadores.