El negoci dels viatges

El sector turístic espanyol preveu una Setmana Santa amb xifres rècord

Ni els dubtes per les males previsions meteorològiques ni la convulsió econòmica mundial propiciada per la guerra aranzelària dels EUA perjudiquen les reserves per a les vacances de Pasqua

S’espera l’arribada d’uns 15 milions de turistes que facin una despesa d’uns 20.000 milions d’euros

El sector turístic espanyol preveu una Setmana Santa amb xifres rècord
3
Es llegeix en minuts
David Page
David Page

Periodista

ver +

El turisme resisteix l’huracà d’incertesa econòmica en plena guerra comercial desencadenada per Donald Trump. Resisteix de moment. El sector donava per fet que s’encaminava a un altre any marcant rècords d’activitat i de rendibilitat, però ara les companyies esperen amb cautela l’evolució de l’impacte en l’economia global –especialment als països que són els mercats emissors més importants per a les destinacions espanyoles– que pot implicar la voràgine provocada per Washington.

"El turisme afronta els mesos més importants de 2025 sotmès als possibles efectes sobre l’economia global de l’escalada aranzelària i la transformació de l’ordre mundial. El que apuntava a principis d’abril com un bon any turístic, queda avui supeditat a com es desenvolupin els esdeveniments geopolítics i el seu impacte sobre l’economia", adverteixen des d’Exceltur, el lobby que agrupa una trentena de les empreses turístiques més importants del mercat espanyol. De moment, cal esperar i veure. I les companyies del sector ja es preparen per poder reaccionar davant el que vingui.

Preus a l’alça

El turisme espanyol s’ha assentat en una tendència de creixement explosiu en els últims anys i, a l’espera d’un eventual alentiment en els pròxims mesos pels vaivens econòmics globals, el sector manté el pols de cara a una de les seves grans cites anuals. Des del Govern i des de les companyies turístiques es confirma que la Setmana Santa tornarà a ser històrica, amb nous registres en màxims en negoci i també amb els preus, novament a l’alça, impulsats per un boom d’una demanda que no s’esgota.

Durant les setmanes de març en què hi va haver pluja arreu del país, les perspectives sobre com aniria la Setmana Santa per al sector turístic eren més aviat incertes, per l’aturada en les reserves que es va registrar en aquells dies. Des de la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT) es confirma que, quan va parar el xàfec històric –intens i constant, les reserves van tornar a créixer amb força i van apuntalar les que ja s’havien executat amb molta antelació.

Espanya, de fet, és el mercat europeu amb més creixement en reserves hoteleres per Setmana Santa en relació amb l’any passat, amb un fort repunt del 24,4% davant les dades de les vacances de 2024, que ja va ser bo, segons dades de SiteMinder, plataforma de distribució d’oferta hotelera que mou 125 milions de reserves cada any. L’evolució a l’alça és especialment significativa en les destinacions de la costa mediterrània i a les illes Balears i Canàries.

Les estimacions del Govern

Una fortalesa que es basa tant en la demanda del client nacional com, sobretot, en l’allau persistent de viatgers internacionals. I és que el sector encara una Setmana Santa històrica amb registres en màxims inèdits en arribades de turistes estrangers i la seva despesa, segons les estimacions amb què treballa el Govern. Les previsions oficials per a l’evolució del negoci turístic en els mesos de març i abril –comptabilitzades de manera conjunta com a bimestre perquè la Setmana Santa es va celebrar al març l’any passat i aquest és a l’abril– apunten que l’arribada de turistes internacionals arribarà a 15 milions gràcies a un fort increment del 9% en relació amb el passat exercici, i que la despesa total que generaran els visitants forans rondaran els 20.000 milions, amb un augment del 13%.

"Sempre creixem més en ingressos que en nombre de visitants. Sempre creixem més en valor afegit", va remarcar aquesta setmana el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que destacava així mateix que aquesta "injecció de prosperitat" es reparteix cada vegada més tant socialment com territorialment. El Govern destaca la tendència cap a la desconcentració, la desestacionalització, la diversificació i un valor afegit més elevat.

Notícies relacionades

Les empreses turístiques mantenen unes més que positives expectatives per a la Setmana Santa malgrat el canvi de l’escenari global sacsejat per Trump, amb previsions generalitzades d’augment d’ingressos i de rendibilitat en un dels moments clau de l’any turístic nacional.

Els empresaris del sector auguren un creixement mitjà de les vendes del 5,3% en relació amb la Setmana Santa de l’any passat, que ja va ser excepcional, i una alça del 5,6% dels beneficis, segons l’enquesta que realitza Exceltur. "Les expectatives empresarials per a la Setmana Santa anticipen una evolució positiva del conjunt del sector", anticipa el lobby de les grans empreses del turisme en el seu últim informe trimestral. "Les bones previsions són compartides per tots els subsectors de la cadena de valor del turisme i les diferents tipologies de destí en el territori espanyol".