L’augment de la llum un 28% va fer pujar la inflació fins al 3% al febrer
L’INE confirma que l’IPC general encadena cinc pujades consecutives
La taxa subjacent baixa a mínims de tres anys
La inflació encadena cinc mesos consecutius de pujades amb un increment al febrer del 3%, una dècima per sobre de la registrada al gener, per l’encariment dels preus de l’electricitat fins a un 28,1% en taxa interanual després de la recuperació de l’IVA al seu percentatge habitual del 21%. L’IPC arriba al seu valor més alt des del juny, quan es va situar en el 3,4%. Per la seva banda, la inflació subjacent disminueix tres dècimes fins al 2,2%, la taxa més baixa des del desembre del 2021, segons les xifres publicades ahir per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En taxa mensual, l’IPC va avançar al febrer un 0,4% respecte al mes de gener.
El recent augment en el preu de l’electricitat, en contrast amb la disminució registrada el febrer de l’any passat, va influir en l’increment de la inflació del febrer, segons l’INE. Aquest any, la factura de la llum s’ha vist afectada per la restauració del tipus d’IVA al 21%, el seu percentatge original, després d’haver sigut reduït al 10% el 2024 per alleujar l’impacte de la guerra d’Ucraïna en els consumidors espanyols. Al febrer, el preu de la tarifa elèctrica regulada va patir un augment intermensual del 5,3%, segons CaixaBank Research.
Pel que fa a les comunitats autònomes, la inflació més alta al febrer va ser la de les Balears (3,6%), seguida del País Basc i Ceuta (3,3%), i Astúries i la Comunitat Valenciana (3,2%). Les Canàries (2,2%) i la Regió de Múrcia (2,3%) són les autonomies on la cistella de la compra avança menys. Destaca la baixada del preu de l’oli d’oliva, que s’accentua acumulant una caiguda del 32,3% l’últim any, la més pronunciada de la sèrie històrica. L’últim any, el que més va pujar va ser l’electricitat (+28,1%), la xocolata (+24,1%) i la joieria i bijuteria (+22,5%). I el que més es va abaratir va ser l’oli d’oliva (-32,3%), el transport ferroviari de passatgers (16,1%) i el sucre (-15,2%).
Notícies relacionadesA Catalunya
A Catalunya, els preus van pujar una altra dècima i la inflació ja va pel 3,1%. El que més augmenta són les despeses associades a la vivenda i a l’hostaleria, a més d’una cistella de la compra que s’encareix més que en el conjunt del país. Així, fa 48 mesos que la inflació va a l’alça a Catalunya. En tot cas, hi ha un indicador que convida a l’optimisme: la inflació subjacent, que està en el 2,4%, informa Paula Clemente.
- Drets laborals Confirmat per l’Estatut dels Treballadors: què passa si treballes i encara no has signat el contracte
- A Hostafrancs La construcció d’una torre d’oficines de 20 plantes al costat de la plaça Espanya topa amb un primer rebuig a Barcelona
- Entrada a Montjuïc La ‘Gran Avinguda’ que anhelava Maragall abans dels Jocs Olímpics surt del calaix quatre dècades després
- El cas de la parricida de Coll de Nargó tanca la instrucció i queda pendent de petició fiscal
- La tramuntana no afluixa: ratxes de 158,4 km/h a Portbou i algunes incidències a les comarques gironines
