Mercadona creix el 9% i guanya 1.384 milions en un any "espectacular"
La xifra de negoci el 2024 va arribar a 38.800 milions i es van crear 6.000 llocs de treball / La cadena contractarà 1.000 persones més i apujarà sous un 8,5%

Mercadona no para de créixer i tanca un "espectacular" any 2024. Malgrat la dana. La cadena de supermercats presidida per Juan Roig va aconseguir una xifra de negoci de 38.800 milions d’euros, cosa que representa un increment del 9% respecte al 2023. Els beneficis de l’empresa van ascendir a 1.384 milions nets, és a dir, un augment del 37% en comparació amb l’any precedent. D’aquesta facturació consolidada, 37.057 milions d’euros corresponen a la facturació a Espanya i els 1.778 restants, a la de Portugal, on compta amb 60 botigues del total de 1.674 que conformaven la xarxa de la companyia a tancament del 2024.
"Ha sigut un any espectacular per als interessos de Mercadona, que són els de la societat i la seva capital, els treballadors, els clients i els seus proveïdors", va comentar ahir el màxim dirigent del vaixell insígnia de la distribució comercial després de crear 6.000 nous llocs de treball i arribar a la xifra de 110.000 treballadors amb un salari mitjà net de 2.100 euros mensuals a partir de quatre anys d’antiguitat. Amb la plantilla ha compartit 700 milions en concepte de variable (primes), un 17% més, i apujarà el salari un 8,5%, més de cinc punts per sobre de l’IPC d’Espanya aquest any.
Pendents de la inflació
Així ho va anunciar el president i principal accionista de la companyia al presentar resultats de l’empresa al seu centre de coinnovació ubicat al polígon industrial Font del Jarro (Paterna), conegut com a Jarrods. A la roda de premsa anual hi van acudir les conselleres de Mercadona Hortensia i Amparo Roig, filles de Roig. Aquest any, a diferència del passat, no hi va assistir la seva dona, Hortensia Herrero, aleshores vicepresidenta de la firma valenciana.
Pendent de la inflació i de l’evolució dels costos d’explotació, la companyia ha abaixat els preus del cistell una mitjana de 6 euros, cosa que suposa un 2% per la retallada dels costos de les matèries primeres. Amb tot, "ara tenim la crisi de l’ou, que ha pujat de preu un 20% perquè als EUA s’han mort 160 milions de gallines", va dir Roig per justificar l’alça dels preus d’aquest producte a les seves botigues. En aquest últim exercici la firma fundada per Juan Roig el 1976 –que acaba de traslladar la seva històrica seu social– la quota de mercat ha pujat al 28,2% del sector a Espanya.
"Cal pagar impostos", va comentar Roig al fer balanç dels comptes. El 2024, Mercadona va obtenir la seva millor dada històrica de rendibilitat, un 3,9% de benefici net sobre venda neta, resultat d’una inversió sostinguda en el temps, 1.045 milions en aquests 12 mesos, "que està reportant grans millores de gestió, productivitat i eficiència a la companyia", va explicar Roig. Com a resultat, el seu benefici brut es va elevar a 2.800 milions, que s’han compartit, entre d’altres, de la següent forma: 700 milions amb la plantilla i 716 en impostos, dels quals 506 corresponen al tribut sobre beneficis, amb un tipus impositiu efectiu del 25%.
Respecte a l’impacte en l’economia, segons l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE), Mercadona representa ja el 3,71% de l’ocupació total i el 2,10% del PIB d’Espanya, amb 743.700 persones empleades de manera directa, indirecta o induïda, amb el 85% de les compres fetes a Espanya i Portugal.
Notícies relacionadesDe cara al 2025, la companyia preveu invertir més de 1.000 milions d’euros i crear més de 1.000 llocs de treball. Així mateix, les seves previsions contemplen un increment del 3,5% de les seves vendes, fins a arribar als 40.100 milions, i la consolidació d’un benefici similar al de l’últim exercici.
Mercadona emprèn un pla d’inversions programat entre els anys 2024 i 2029 que s’eleva a 5.000 milions d’euros.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE