Catalunya perd set bars, restaurants o cafeteries al dia
El degoteig de tancaments després de la covid perd intensitat i els locals que resisteixen atenen un client més exigent, segons un estudi
Terrassa d’un restaurant a Barcelona. | ANNA PUIT
Més de 2.600 bars, restaurants i cafeteries van haver d’abaixar la persiana definitivament l’any passat a Catalunya, la qual cosa vol dir que es perden diàriament uns set establiments. Més de cinquanta cada setmana. Això no és una molt mala notícia, tot i que sí que serveix per constatar que a la comunitat –en realitat, a Espanya en conjunt– es busquen cada vegada més marques o experiències de més nivell. Així ho mostren l’informe anual de Delectatech, una empresa catalana d’analítica de mercat especialitzada en aquest sector, i l’observatori que elaboren KPMG, Marcas de Restauración i Circana.
D’acord amb dades de la primera firma, el degoteig de tancaments després de la pandèmia ha perdut intensitat. Es nota sobretot en la radiografia a tot l’àmbit espanyol. El 2022 van plegar gairebé 15.000 establiments, el 2023 van ser poc més de 14.000 i el 2024 han sigut 13.600. Continuen sent més de 37 al dia, però fa dos anys se superaven els 40. A Catalunya, la tendència es replica, si bé ho fa de manera menys evident: s’ha passat dels 2.700 tancaments de fa dos anys als 2.600 d’avui.
"Les zones amb més densitat de restaurants i bars presenten una rotació més alta, ja que la intensa competència pot dificultar la sostenibilitat dels negocis", apunta Delectatech. "A més, aquestes àrees es caracteritzen pels lloguers comercials més alts del país i més costos de personal, factors que exerceixen una pressió significativa sobre la rendibilitat i poden desencadenar en dificultats financeres, cosa que incrementa la taxa de tancaments en comparació amb altres regions", afegeixen. Es refereixen a Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia, per exemple.
Notícies relacionadesEl cofundador i conseller delegat de Delectatech, Xavier Mallol, destaca especialment el fre que s’ha vist en el tancament de bars (no ha sigut tan evident en restaurants i cafeteries). L’empresari ho relaciona amb el fet que, probablement, els que no tanquen són aquells que tenen prou caixa per haver superat la covid i la inflació o aquells que han sabut professionalitzar-se per respondre a una demanda cada vegada més exigent. De fet, segons les seves dades, els establiments amb un cost mitjà inferior a 30 euros tenen una taxa de tancament un 60% més alta que estan per sobre.
"Els consumidors són cada cop més marquistes, trien viure experiències en restaurants de marca", afirma Adriana Bonezzi, directora general de Marcas de Restauración. El baròmetre anual que elabora aquesta associació juntament amb KPMG i Circana mostra com, efectivament, la restauració de marca (cadenes o negocis amb una marca molt reconeguda) va vorejar el seu rècord històric de quota de mercat l’any passat, davant un teixit de bars i restaurants independents que, també cal dir-ho, continuen sent la immensa majoria: s’emporten el 69,7% de la despesa.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- COMUNITAT DE RECERCA El grup assenyalat pels abusos de Flecha a la UB anuncia que es dissol
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Tradició Els gitanos de la Mina reviuen el Nadal flamenc de Barcelona
- Festes Viu un Nadal de somni per a tota la família als Pirineus catalans amb activitats gratuïtes, tallers i concerts: només al desembre
- Mamarazzis Ana Obregón i la sobreexposició de la seva filla-neta
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
