Transports
Sidenor busca convèncer el Govern basc i la SEPI amb un pla per a Talgo
El grup basc vol comprar fins al 29,9% de les accions del fabricant ferroviari i planteja l’entrada de capital públic en paquets minoritaris

El grup industrial basc Sidenor, que va confirmar dimecres la intenció de comprar una participació parcial o total de Talgo, prepara un pla industrial per al fabricant de trens espanyol amb què convèncer el Govern basc i la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) per entrar en l’operació amb la compra de paquets accionarials minoritaris. La intenció de José Antonio Jainaga, president de la corporació basca, és adquirir fins al 29,9%, suficient per posar-se als comandaments del grup.
Sidenor no preveu fer una oferta pública d’adquisició (opa) sobre la totalitat del capital, sinó prendre una posició de control que permeti a Talgo disposar d’estabilitat en l’accionariat, que no en té des del 2022, quan Pegaso Transportation –consorci format pel fons britànic Trilantic, la família Oriol i Juan Abelló i que és titular del 40% de les accions de la companyia– va activar la seva venda i va donar un mandat a Lazard i Citi per trobar un comprador.
Després de l’anhelada estabilitat, el pas següent serà activar un pla industrial per fer front a la falta de capacitat productiva de Talgo per atendre la seva cartera de comandes, que se situa per sobre dels 4.000 milions d’euros. El conseller d’Indústria del País Basc, Mikel Jauregi, ha exigit un projecte "sòlid i de futur industrial" per a la companyia, a més que es garanteixi l’ocupació i l’arrelament industrial a Euskadi. "Si aquestes condicions es donen, des del Govern basc donarem suport a aquesta operació", va afegir.
La bona marxa de l’operació exigeix, a més, arribar a un acord amb Pegaso per adquirir només una part de la seva participació i no el 40% que ostenta, que obligaria Sidenor a fer una opa per la totalitat del capital. Una altra opció seria desfer el consorci i que sigui Trilantic, Abelló i/o la família Oriol els que venguin de manera individualitzada els seus títols.
Menys que Magyar Vagon
Un altre assumpte és el preu. El consorci hongarès Magyar Vagon, en la seva opa vetada pel Govern, va oferir cinc euros per acció, valorant la companyia en 619 milions, xifra a la qual no arribarà el grup basc. De moment, tampoc està definit el percentatge del capital que adquiriria l’Executiu de Vitòria a través del fons públic autonòmic Finkatuz i també el Govern central a través de la SEPI. L’objectiu seria comprar a parts iguals el 10% restant de Pegaso que no adquireixi el grup Sidenor i donar sortida al consorci per complet. Tot i que no es descarta l’entrada d’inversors industrials, el pla és que Sidenor sigui l’únic inversor privat que capitanegi i lideri la companyia.
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Drets humans Mor una icona de la crisi migratòria per una abraçada viral
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Protesta de jutges i fiscals ‘Las mil y una togas’ es planten 10 minuts
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- MUNDIAL DE MOTOGP Marc Márquez es converteix en invencible en el GP d’Aragó
- La caixa de ressonància Públic guiri: ¿irritació o motiu d’orgull?
- Terrines “guau” Llancen a Barcelona una marca de gelats per a gossos
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonel·la causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià