Responsabilitat civil
Els patinets elèctrics hauran de tenir assegurança d’accidents
Les indemnitzacions per sinistres de trànsit s’actualitzaran cada any amb l’IPC
Els "vehicles personals lleugers", com els patinets elèctrics, hauran de disposar d’una assegurança obligatòria de responsabilitat civil per indemnitzar les víctimes dels accidents. Així ho va aprovar ahir el Govern, amb l’objectiu de "compatibilitzar l’impuls al transport urbà sostenible amb la protecció a les víctimes d’accidents causats per aquests nous" mitjans de transport, així com de generar "certa conscienciació social" sobre els danys que poden causar. Seran entesos com a vehicles personals lleugers aquells de motor que poden arribar a una velocitat màxima d’entre 6 i 25 km/h si el seu pes és inferior a 25 kg o a una velocitat màxima d’entre 6 i 14 km/h si el seu pes és superior a 25 kg. La norma, per tant, exclou expressament les bicicletes.
L’obligació de contractar una assegurança per als amos d’aquests vehicles no serà immediata. Si el Congrés aprova d’aquí uns mesos el projecte de llei al qual el Consell de Ministres va donar llum verda ahir, la Comissió de Seguiment del Sistema de Valoració dels Danys i Perjudicis Causats a les Persones en Accidents de Circulació –que depèn del Ministeri d’Economia– disposarà de sis mesos per emetre una proposta de desenvolupament reglamentari per concretar les característiques i l’abast de l’obligació.
Registre públic de vehicles
Hi ha aspectes clau per precisar, com els distintius que identificaran aquests vehicles (una mena de matrícula com la dels cotxes) o què cobrirà el Consorci de Compensació d’Assegurances en els casos en què, una vegada estigui en vigor la norma, es produeixi un accident amb un vehicle no assegurat (es farà càrrec dels danys personals, però cal veure què passa amb els materials). Així mateix, l’obligació de comptar amb una assegurança no podrà ser efectiva fins que el Govern hagi creat i posat en marxa un registre públic de vehicles personals lleugers, per a la qual cosa s’ha donat de termini fins al 2 de gener del 2026.
El Ministeri d’Economia va puntualitzar que la prima que les empreses cobraran per assegurar els patinets "ha de ser inferior a la dels vehicles de motor, perquè el risc i els danys que es poden produir són menys importants".
Notícies relacionadesEl projecte de llei millora les indemnitzacions que rebran les víctimes d’accidents. Així, el seu import es passarà a actualitzar d’acord amb l’evolució de l’índex de preus de consum (IPC). S’agilitzarà, així mateix, el procediment de valoració de les indemnitzacions, amb mesures com permetre acudir a qualsevol alternativa extrajudicial de resolució de conflictes (per mirar d’evitar la via judicial); facilitar informes mèdics i atestats policials de manera gratuïta, i establir terminis més reduïts de valoració mèdica i emissió d’informes.
El Consorci de Compensació d’Assegurances també cobrirà els accidents en cas d’insolvència per part de les entitats asseguradores d’altres països de l’Espai Econòmic Europeu, sempre que l’afectat sigui resident a Espanya. Tots aquests canvis, segons el ministeri, compten amb el "consens de totes les parts involucrades", com les associacions de víctimes, les companyies d’assegurances i experts en assegurances i responsabilitat civil.
- Maria van Kerkhove: "Hi haurà una pandèmiade grip, només faltasaber quan"
-
Ofert per
- "Només en un país islàmic em sentiré com a casa"
- Berni Álvarez: "Cal receptaresport abans queun ibuprofèn"
- El Cercle proposa ampliar el nombre de municipis de l’AMB
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Eleccións en EEUU Swifties, el poder dels fandoms
- Policia Nacional El gest que et pot evitar algun ensurt quan vagis al caixer
- Caracas insisteix sense proves en la conspiració contra Maduro
- Trump, fora de perill a l’evitar el servei secret un possible intent d’atemptat