Governador macroprudent

El governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, podrà finalitzar el seu mandat de sis anys, l’11 de juny, amb el regust d’haver aconseguit impulsar una nova mesura de caràcter extraordinari per reforçar la solvència de les entitats financeres i deixar-les més preparades per afrontar una hipotètica futura crisi econòmica o financera.
A poc menys d’un mes per deixar el seu despatx amb vista al passeig del Prado i a La Cibeles, Hernández de Cos ha anunciat l’activació de l’anomenat matalàs de capital anticíclic per exigir a les entitats un plus de capital de l’1% (uns 7.500 milions) al llarg dels dos pròxims anys. És una mesura dins de la caixa d’eines macroprudencials, que busquen dirigir-se a la tot el sector financer (macro) per assegurar que els bancs es preparin (prudència) davant possibles riscos sistèmics.
Notícies relacionadesEl matalàs anticíclic –una mesura que no fa cap gràcia a les entitats financeres– pot ser el fermall macroprudent del llegat de De Cos; el punt final d’un mandat que es va fixar com a objectius –entre d’altres– recuperar la reputació d’un Banc d’Espanya que no va saber veure la punxada de la bombolla immobiliària del 2008 i millorar la capacitat de reacció primerenca davant els riscos per a l’estabilitat financera i econòmica. I en això seguirà a partir d’ara, perquè, després de deixar el Banc d’Espanya, el macroprudent De Cos continuarà presidint el comitè tècnic del supevisor macroprudencial europeu, al Banc Central Europeu (BCE).
En els seus sis anys de mandat, Hernández de Cos ha vist la gran fusió entre Caixabank i Bankia, ha encarat la gran crisi energètica i d’inflació dels últims anys i ha participat en les decisions del BCE que van impulsar la més ràpida pujada dels tipus d’interès que es recorda a Europa (del 0% al 4,5% en 14 mesos). Ara, abans d’anar-se’n, pot arribar a temps de la primera retallada de tipus d’interès del BCE en mes de vuit anys si, com sembla, l’organisme europeu decideix abaixar el preu del diner en la seva reunió del 6 de juny. Si és així, el regust del comiat del càrrec encara serà millor.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Catàstrofe mediambiental "Fa 18 dies que dormim dues hores"
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman
- Festa a Bunyol Una allau de tomàquets cobreix Bunyol de vermell
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident