Jordi Hereu: "Doblarem la quota del vehicle elèctric en els pròxims quatre anys"

Jordi Hereu: "Doblarem la quota del vehicle elèctric en els pròxims quatre anys"

agustí sala gabriel ubieto

5
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Chery i Ebro acaben de tancar la seva aliança, però hi va haver moments en què Chery va mostrar interès a ubicar-se a Itàlia. ¿Va veure en algun moment perillar l’operació?

Puc parlar del que he viscut aquests últims cinc mesos. Han sigut unes converses per acabar de tirar endavant un acord que es veia sempre clar que arribaria. Estratègicament el Govern xinès tenia la decisió presa. Que vinguin a Espanya és molt racional. Aquí hi ha 17 plantes de 10 grups, un ecosistema empresarial de més de mil empreses i venim d’una llarga tradició industrial. Estan convençuts que l’encerten.

¿Quin finançament públic ha tingut l’operació?

La xifra dependrà d’ells. Aquest projecte, com d’altres, podrà presentar-se a les següents convocatòries del perte del vehicle elèctric. Ben aviat en traurem el tercer, dotat amb 500 milions, i després, en la segona part de l’any, en traurem el quart, amb 1.200 milions d’euros. A part dels diners hi ha hagut sempre un suport institucional, que ells [Chery] valoren molt. Quan fas la teva primera aposta a Europa vols saber si tindràs suport polític. En l’acte de la Zona Franca ha quedat clar que el té a tots els nivells, des de la ciutat, Catalunya i el Govern de l’Estat. Aquesta és la fórmula que funciona.

¿Tenen previst treure algun perte més passat el quart?

En aquests moments en tenim planificat fins a un quart, però treballem per consolidar aquesta figura més enllà dels fons europeus. És un instrument de política industrial activa que no té perquè acabar-se el 2026. Europa té pendent debatre si continua impulsant la transformació de la seva indústria i la tesi clara d’Espanya és que sí. És una cosa que volem introduir en la nova llei d’indústria.

Chery arriba amb la promesa de 1.250 llocs de treball, la meitat dels que mantenia Nissan. ¿Està satisfet amb el balanç?

És un primer pas. Venen amb molta ambició, ja que pretenen fabricar des de Barcelona per a tot Europa. Podem assegurar aquests 1.250 llocs de treball i no ens podem limitar a pensar que no hi haurà més creixement. Estic segur que és un projecte que continuarà creixent a mitjà i llarg termini.

No obstant, al cotxe elèctric li està costant arrencar, amb una quota de mercat estancada en el 5%. Fins i tot veiem com fabricants que estan situats als antics terrenys de Nissan, com Silence, han acabat aplicant un erto per falta de demanda.

La indústria de l’automoció està en un procés històric. Una transformació d’aquestes que un no veu cada dia. La mobilitat elèctrica és un procés irreversible, no hi haurà passos enrere. Tot i que sí en aquesta transició, entre indústria, administracions i la mateixa societat, hem de fer esforços per impulsar-la. Hem de treballar perquè la quota elèctrica vagi augmentant i això a Espanya requereix nous programes d’impuls a la demanda. També és veritat que el mercat anirà abaixant el preu dels vehicles elèctrics. La competència és un factor que ajuda a abaixar el preu. A més hem de continuar impulsant la infraestructura de càrrega. És evident que ara no tenim la quota que volem.

¿S’han fixat una quota concreta a la qual arribar durant la legislatura?

Hem d’anar guanyant any rere any punts. Com a objectiu em marco arribar a la mitjana europea, és a dir, doblar-la.

Chery ha sigut el primer fabricant xinès que s’instal·la a Espanya, ¿serà l’únic?

Espero que no. En la fabricació de bateries ja n’hi ha d’altres, com Nvision a Extremadura, i CATL està parlant amb Stellantis. Tot i que en aquests moments no puc anunciar l’interès de cap altre gran fabricant xinès. Chery n’és el primer i la reflexió que han fet ells la poden fer altres fabricants. I seria raonable, perquè aquesta és una gran porta d’entrada a Europa.

¿Serà més fàcil que vingui una vegada ja ha vingut Chery?

Sens dubte, hi ha l’efecte demostració. L’ambaixador xinès em deia: "Per la nostra banda volem que això sigui un gran èxit". Volen demostrar que la inversió xinesa és, no només des del punt de vista econòmic, sinó també social i industrial, una magnífica contribució.

Per a qui no és bona notícia, almenys a curt termini, és per als proveïdors, ja que inicialment aquí només s’acoblaran cotxes. ¿Això canviarà?

Estic convençut que serà un gran projecte per a tota la cadena de valor. Només acoblar és una etapa transitòria. Aquí es dissenyarà per homologar i es fabricaran els components. Però no només ve Chery, sinó que s’enllaça amb un grup que ve de l’enginyeria de l’automoció i que va decidir fer el pas a la producció. La recuperació d’Ebro no és només un símbol, sinó també una aposta, amb models propis.

¿La nova competència xinesa ha de preocupar els fabricants locals?

En l’acte d’inauguració hi havia representants de tot el sector i estaven esperançats. La competència és molt bona i és un incentiu per impulsar projectes industrials de la mobilitat elèctrica. Vull recordar que fa dues setmanes inauguràvem a Martorell la gran nau de Seat i Cupra per acoblar bateries. Tenim notícies de Stellantis, Renault, Ford… Tots els grups del sector s’estan espavilant. Quan diem que volem ser el gran hub de la mobilitat d’Europa no és només un eslògan, ens basem també en moltes realitats.

Una empresa estratègica dins del teixit productiu és Celsa, que recentment va canviar de mans. La seva nova direcció no descarta vendre actius a l’estranger, ¿això li preocupa?

Notícies relacionades

La defensa dels centres productius a Espanya és un element central de la seva estratègia. Som conscients de les dificultats que s’estan trobant, fruit d’auditories i una anàlisi molt rigorosa de la seva realitat. I nosaltres estem compromesos en la defensa del projecte industrial a Espanya.

Per tant, ¿veu bé llavors que venguin actius estrangers si és per protegir els espanyols?

Hem de respectar l’evolució que triïn els gestors de l’empresa. Coneixen la nostra exigència i evidentment nosaltres valorarem tot allò que defensi, per tant, el projecte industrial a Espanya.

Temes:

Barcelona Govern