Un context d’incertesa
La iniciativa del Fòrum intenta determinar les problemàtiques d’aquests «mars»
Els diàlegs del fòrum defensen el paper de la premsa «com un actor capaç de crear temàtiques que es posicionin a l’agenda i que acabin generant polítiques públiques», assegura Barrio
Madrid. 15.04.2024. Sergi Loughney, director de Relaciones Institucionales y Comunicación de Fundación La Caixa, y la periodista Silvia Tomás. Presentación del Foro Económico y Social del Mediterráneo. /
La professora titular de Ciència Política i de l’Administració a la Universitat de València i membre del Consell Editorial d’EL PERIÓDICO, Astrid Barrio, va recalcar ahir que el Fòrum del Mediterrani "és un projecte que mira de repensar algunes qüestions en un context de cada vegada més incertesa". Barrio va destacar "la necessitat de reivindicar la força del Mediterrani" i va defensar el paper de la premsa "com un actor capaç de crear temàtiques que es posicionin a l’agenda i que acabin generant polítiques públiques", tal com volen aconseguir els diàlegs del Fòrum.
Madrid. 15.04.2024. Marti Saballs. Presentación del Foro Económico y Social del Mediterráneo. /
La professora va recordar que aquest esdeveniment "implica l’aparició des de la societat civil en consonància amb alguns actors de naturalesa privada que impulsa la col·laboració des d’un espai físic" i també "des del punt de vista polític" que fins ara no ha trobat un espai de col·laboració com aquest. "Cal agrair que pugui convertir-se en un mirall o que generi un efecte contagi", va expressar.
En la seva intervenció, va reiterar que el Mediterrani "és el mar interior per excel·lència", per això la iniciativa del Fòrum mira de determinar quines són les problemàtiques prioritàries en alguns d’aquests "mars" que componen el Mediterrani. De totes aquestes, Barrio va assenyalar la qüestió de la seguretat, entesa com a seguretat alimentària, accés a l’energia i a la capacitat que pot tenir la societat civil i les entitats per fer la seva feina, com la més destacada "perquè del fons d’aquesta seguretat dependrà l’èxit de totes les iniciatives i propostes que puguin sorgir en aquest Fòrum de debat".
Barrio va assegurar que hi ha una fractura entre els països del nord i del sud que són banyats pel Mediterrani: al nord trobem estructures polítiques "sòlides, amb algunes excepcions", però al nord de l’Àfrica hi ha estats democràtics, autoritaris, fallits i "cada vegada més ens trobem estats que es comporten de manera canalla" perquè utilitzen la immigració com a arma política. Per aquestes raons, Barrio va recalcar que "hi ha una gran oportunitat" perquè la iniciativa de Prensa Ibérica "serveixi per cridar l’atenció sobre el vigor de la societat civil, però també perquè les institucions assumeixin les seves prioritats".
L’experiència de les Balears
Notícies relacionadesPer a la directora del Diario de Mallorca a més de directora del Consell de les Balears, Marisa Goñi, totes aquestes veus del Fòrum permeten donar una "visió del Mediterrani". "Hem fet una mirada transversal sobre el territori i sobre el contingut i els interessos que hi ha allà", va assenyalar. En el cas del Consell de les Balears, responsable del turisme i del canvi climàtic, s’ha pogut comptar amb catedràtics de Vigo, arquitectes i consorcis de Catalunya i altres experts associats al sector. Diario de Mallorca ha partit de l’Acord de Glasgow de canvi climàtic per dirigir vuit mesos en què s’han inclòs temàtiques com la regeneració o la col·laboració publicoprivada.
El document final es presentarà juntament amb set més al Fòrum del Mediterrani a València.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
