Sector energètic
Les elèctriques volen treure del rebut de la llum els impostos i altres costos
La patronal Aelec afirma que s’ha d’impulsar l’electrificació de l’economia

En ple enfonsament dels preus en el mercat majorista, amb preus horaris zero i fins i tot negatius durant diverses hores del dia, les grans elèctriques apressen el Govern central a treure del rebut de la llum els impostos i altres costos per abaratir’ne el cost que perceben els consumidors a final de mes. La reclamació no és altruista, sinó que l’objectiu de les companyies és fomentar el canvi d’ús dels combustibles fòssils a l’electricitat. L’any passat, el consum d’electricitat a Espanya va arribar als nivells més baixos de les últimes dues dècades.
"Cal fer una revisió de la fiscalitat energètica per deixar de subvencionar els combustibles fòssils i deixar de gravar el consum elèctric amb càrrecs aliens al subministrament. Hem d’involucrar els consumidors en la transició energètica, amb la penetració de la bomba de calor a les llars i substituint els vehicles amb combustibles fòssils per vehicles elèctrics", va defensar Marina Serrano, presidenta d’Aelec, associació que integra tres de les quatre grans elèctriques (Iberdrola, Endesa i EDP), en la presentació del Balanç Energètic 2023 i Perspectives per al 2024, organitzat pel Club Espanyol de l’Energia a la seu del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
Altres costos
A la factura de la llum, al preu de l’electricitat en el mercat majorista –que al març va registrar una mitjana de 20 euros per megawatt hora (MWh), la meitat que el preu mitjà de febrer i un 77,5% inferior al de març de fa un any– s’afegeixen una sèrie de costos relacionats amb el subministrament, com el pagament pel transport i la distribució; però també d’altres d’addicionals, com els que tenen a veure amb les primes de les renovables més antigues o el deute acumulat pel sistema elèctric durant la primera dècada d’aquest mil·lenni.
A més, a tots aquests costos cal afegir-hi una sèrie d’impostos que durant els últims anys han estat rebaixats per la crisi energètica però que estan tornant de forma progressiva. És el cas de l’IVA, que se situa en el 21% des de març i així seguirà previsiblement fins a l’estiu; i l’impost especial sobre l’electricitat del 5,11%, que fins al juny es manté en el 3,8%. Però també l’impost del 7% sobre la producció d’electricitat, que durant els pròxims tres mesos se situa en el 5,25%. "Creiem que aquest sistema retreu els beneficis dels consumidors per la baixada dels preus", va lamentar Serrano.
La qüestió de fons és que si els consumidors no noten la rebaixa de la llum a les seves butxaques, difícilment decidiran canviar el seu consum i apostar per noves tecnologies, com ara el vehicle elèctric o la bomba de calor.
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- Corresponsabilitat: «¿Quants homes hi ha en el grup de WhatsApp de la vostra escola?»
- L’ASSEMBLEA DE COMPROMISSARIS BLAUGRANA Assemblea de Compromissaris: la UEFA volia castigar el Barça sense jugar la Champions una temporada, segons revela Laporta
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Estudi científic Deixar de fumar frena el deteriorament cognitiu que provoca el fum, millora la memòria i contribueix a la fluïdesa verbal
- La caixa de ressonància La música puja i, per tant, els preus també ho faran