Alemanya resol amb la setmana de 35 hores les vagues de maquinistes

L’acord, que exclou retallades en els sous, s’aplicarà de manera gradual

Alemanya resol amb la setmana de 35 hores les vagues de maquinistes

GEMMA CASADEVALL

1
Es llegeix en minuts
Gemma Casadevall
Gemma Casadevall

Corresponsal a Berlin

ver +

La companyia alemanya de ferrocarrils, la Deutsche Bahn, va firmar la pau amb el sindicat dels maquinistes ferroviaris –GDL– amb un acord que implicarà la reducció de la seva jornada a 35 hores setmanals sense retallades en el sou. No serà de manera immediata, com pretenia el líder del GDL, el mediàtic Claus Weselski, sinó gradual, per arribar a aquest objectiu per al 2029. Però és per a les dues parts un compromís exitós. Posa fi a una campanya de vagues molestes per al ciutadà, ruïnosa per a la companyia i atemptatòria contra els propòsits del govern de primar l’ús del tren com a alternativa ecològica a l’automòbil.

"És un model innovador i modern que ens afavoreix a tots", va resumir el responsable de Recursos Humans de la DB, Martin Seiler, al presentar l’acord sorgit d’una llarga negociació i successives rondes mediadores. La penúltima oferta de la patronal se situava entorn de les 36 hores setmanals –davant les 38 hores actuals–, mentre que GDL havia convertit la xifra de les 35 hores en una espècie de senyal d’identitat. L’acord aconseguit per a un conveni per dos anys preveu un increment salarial de 420 euros mensuals –és a dir, 210 aquest any i la resta el següent– i una prima compensatòria de la inflació acumulada de 2.850 euros –així mateix repartida en dues tandes–. Però el realment innovador és la fórmula de les 35 hores setmanals, que inclou una certa flexibilitat. Ofereix al treballador l’opció de passar a les 35 hores sense rebaixar el seu sou o de treballar fins a 40 hores setmanals a canvi de cobrar més.

Crispació creixent

Notícies relacionades

Al marge dels estralls econòmics s’ha produït una crispació creixent de l’usuari. Els directes afectats pel malestar no són els maquinistes o els pilots, sinó els revisors o auxiliars de vol, en qui recauen les queixes o fins i tot agressivitat de certs passatgers.

El model de les 35 hores garanteix certa pau per a la DB, però no la lliura d’un altre tipus de malestar que és el derivat d’una impuntualitat que comença a ser endèmica. Només un de cada tres dels seus trens de llarg o mig recorregut van arribar el 2023 puntuals, segons dades reconegudes per l’empresa.