CONTEXT
El rol de l’administració
La sensació de desconeixement sobre on es dipositen els nostres impostos o de la paperassa innecessària és habitual
A mb la nova enquesta del CEO, s’ha tornat a fer evident la distància que hi ha entre la ciutadania i la política institucional. Un 83% dels ciutadans de Catalunya creuen que la corrupció està bastant o molt estesa entre la classe política, per la qual cosa podríem afirmar que és gairebé un consens de la societat catalana. A més, la insatisfacció amb la política es considera el segon problema més rellevant de Catalunya, i se situa així per sobre de les relacions entre Catalunya i l’Estat espanyol. La relació entre una dada i l’altra no és casual, i al mateix temps tampoc ho explica tot.
Certament, casos com el de Koldo o el de la parella d’Ayuso reforcen aquesta percepció. Ara bé, sortosament també coneixem molts polítics i partits polítics amb les mans netes. Sigui com sigui, el que es fa evident és que aquells que han tingut una tolerància zero vers la corrupció tampoc han aconseguit donar resposta al problema de la insatisfacció política. La desafecció és causada per múltiples aspectes, que donarien per diversos articles, però avui vull situar-ne un que darrerament ha ressonat amb força: la sensació generalitzada que l’administració pública no resulta prou útil i necessària.
Aquestes darreres setmanes a la política catalana hem viscut tan pocs consensos que fins i tot s’han hagut de convocar unes eleccions. Tanmateix, n’hi ha hagut un que ha quedat gairebé invisibilitzat, però que busca respondre al repte plantejat. Arran de les protestes de la pagesia, tots els grups polítics del Parlament de Catalunya s’han posicionat favorablement sobre la reducció de la burocràcia en el sector primari. Tots, per unanimitat, han conclòs que, si volen apropar l’administració a la ciutadania, han de simplificar els tràmits administratius.
Aquesta proposta, que ara ha sabut liderar la pagesia, és amb tota probabilitat una de les propostes més comentades en tots els sectors. La sensació de desconeixement sobre on es dipositen els nostres impostos, de pèrdua de temps a l’hora de cercar les ajudes o de paperassa innecessària és habitual a tot arreu. Més enllà del repte evident de cercar un equilibri entre l’exigència d’una sèrie de criteris i de simplificar la càrrega burocràtica (que no sempre resulta senzill), el que es fa cada cop més evident és que molt del temps que dediquem a requisits de l’administració es podria evitar.
Ajudes directes
Notícies relacionadesUna de les millors maneres de reduir el temps dedicat a l’administració i de percebre que els nostres recursos són ben utilitzats és amb les ajudes directes, incondicionals i universals. Dos exemples clars són el val escolar, que s’ha dirigit a totes les famílies amb alumnes a primària i del qual se n’ha beneficiat el 96%, i l’ingrés mínim vital, que s’ha de sol·licitar, que és condicionat, que va dirigit a un segment concret de població i que només ha arribat al 44% dels seus beneficiaris. Com més directa i senzilla de rebre és, més útil resulta.
Ara que estem en context electoral, sentirem moltes propostes, que qui sap si algun dia s’arribaran a implementar. El que han de tenir clar tots els partits polítics és que si volen ser percebuts com a útils caldrà que també facin esforços a apropar l’administració. Caldrà baixar al detall aquesta proposta que han votat al Parlament i transversalitzar-la en tots els sectors. Ho necessiten per tornar a legitimar l’administració pública i per tornar a legitimar la política institucional.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- El rescat miraculós de la llibreria Sant Jordi
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Les set plantes de Nadal per decorar casa vostra aquestes festes
- Propostes de plataformes Deu pel·lícules dels anys 80 per a fans de ‘Stranger Things’
- Gestió emocional Les cinc claus per les quals les paraules de Buenafuente sobre la seva salut són un exemple a seguir
- L’evolució del brot El Govern aixecarà dilluns les restriccions en el segon perímetre del focus de pesta porcina africana
- Tribunals La jutge de la dana cita a declarar com a testimoni el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo
