La febre per la proteïna i l’ou encapçala la innovació a Alimentaria

L’espai Innoval de la fira exhibeix unes 300 novetats / Els productes enriquits, els plats preparats i les propostes veganes responen a l’augment de l’interès per la salut i la comoditat

La febre per la proteïna i l’ou encapçala la innovació a Alimentaria

Paula Clemente

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Fa no tant, en plena efervescència futurista, era pràcticament impossible parlar de l’alimentació del futur (del futur, futur) sense contemplar l’opció que, tard o d’hora, una píndola creada en un laboratori acabaria substituint un àpat. De moment, aquesta hipotètica pastilla més pròpia d’astronautes continua sent cosa de futurismes i ciència-ficció, però el concepte ha calat fins al punt que un batut que té com a principal reclam ser substitut d’una ingesta de menjar equilibrat s’ha convertit en una de les innovacions premiades a Alimentaria 2024.

Foodies és un invent del grup alemany Ehrmann, que exhibeix a l’espai Innoval –una zona d’exposició de productes "que suposen una autèntica innovació en el sector"– una gamma de batuts de base làctia i gust de xocolata, vainilla, cafè macchiato o pistatxo capaços de reemplaçar un àpat i mantenir la sacietat, diuen, durant quatre hores. La novetat, i el que li ha valgut un dels 16 premis a la innovació que reparteix el congrés, és que ho aconsegueixi sense lactosa, sense gluten, sense sucres afegits, sense gaires calories i, per descomptat, prometent un alt contingut en proteïnes, una altra de les constants en aquesta zona de la fira. Perquè, entenent aquestes 300 innovacions com una manera ràpida d’esbrinar què està demanant el consumidor, la interpretació més evident és que ve molt producte enriquit amb proteïna, molt plat de cullera preparat per consumir a gairebé qualsevol lloc, propostes tradicionals com mandonguilles o bullit vegans i l’explotació de l’ou fins a límits insospitats. "No sé si és perquè cau el consum de carn i llavors busquem la proteïna en una altra banda, o per l’interès per l’esport i la salut, però sí que hi ha molta proposta alta en proteïna", reflexiona una de les assistents.

La multinacional Vicky Foods participa d’aquesta tendència amb un batut de fruites bio enriquit amb col·lagen, vitamines B i C i proteïnes específiques que ajuden al manteniment de la pell, la musculatura i el cabell. O amb una llesca semblant al pa de motllo que substitueix la farina de blat per fibres i proteïnes d’ou i llet, que aconsegueix un 18% menys d’hidrats de carboni i menys de l’1% de sucres. L’han anomenat Sandwich Proteínas.

Al·lèrgies i intoleràncies

La febre per l’ou la confirmen Gala Foods, amb les seves xips cruixents de truita d’ou que només porten això, ou; Wovo, amb la seva llet elaborada a base de clara d’ou, o Coccó, unes postres cremoses d’ou sense llet, ni gluten, ni conservants artificials, fent ostentació d’altres de les conclusions que s’extreuen de visitar aquesta zona: els articles adaptats a al·lèrgies i intoleràncies alimentàries estan a l’ordre del dia. El grup Alacant, per exemple, proposa un gelat que s’anomena Birthday Cake sense lactis i fet 100% amb vegetals.

"Els nostres xefs utilitzen grans de tramús per crear gelats innovadors i únics al mercat, amb una textura rica i sense regust", expliquen els seus inventors. I La Granja Foods 1959 aposta per la brioixeria en general, també sense gluten i sense lactosa. "Aquestes innovacions responen fonamentalment a les demandes i preocupacions del consumidor, que són, d’una banda, la salut i el benestar (per això molts productes prescindeixen de sals o sucres, però incorporen proteïnes), i de l’altra, tot el que fa referència a la conveniència, a fer més fàcil la preparació dels aliments", analitza el president d’Innoval i director general de l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC, Josep Maria Bonmatí.

Aquesta última tendència la porta Botanic & Fruits al següent nivell amb un pot de vidre amb tots els ingredients necessaris per a un plat de fideus a la cassola i que només cal abocar en aigua 12 minuts. Maceiras Españolas també mostra el seu bullit madrileny, fabada i llenties a base de proteïna vegetal i a punt per menjar a l’instant. I la coreana Dalamhari, un kombutxa en pols per portar a la butxaca.

Notícies relacionades

Quant a la innovació més tradicional, aquí les grans també juguen: Gallina Blanca promociona el seu brou de pollastre Gourmet amb pernil d’Enrique Tomás; Aneto, un bric de caldo miso per preparar ramen a casa; Idilia Foods, galetes banyades en Colacao i una Nocilla Cookies & Cream tant en format crema (la primera vegada que la marca porta aquest gust a Espanya) com en forma de galetes.

Nestlé remata amb uns cereals amb gust de KitKat per a l’esmorzar, uns fideus orientals marca Maggi que van en bosses que recorden les del seu puré més icònic, unes bosses de cafè Nescafé soluble pensades perquè el client les faci servir per anar omplint el clàssic envàs de plàstic i unes garrafes de 8 litres d’aigua amb un tap que també és dispensador, per competir amb l’aparell elèctric que arrasa a Amazon i que serveix, precisament, per servir aigua des de la garrafa sense haver-la d’abocar.