El PP tomba els objectius de dèficit i retarda els Pressupostos
Per a les autonomies es preveu reduir el deute al 0,1% del PIB
El Senat va tombar ahir el camí d’objectius de dèficit i deute proposat pel Govern, que ja havia sigut validat pel Congrés. Complint el guió anunciat, la majoria absoluta del PP al Senat va votar en contra de la proposta del Consell de Ministres. Aquest camí constitueix el pas previ per a l’elaboració del ja retardat projecte de Pressupostos de l’Estat per al 2024 que pretén tirar endavant l’Executiu en els pròxims mesos. El veto del Senat suposa una demora encara més llarga per als Pressupostos.
La vicepresidenta primera i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va explicar a la tribuna del Senat que, després del no que havia anunciat el PP, i segons el que permet la llei d’estabilitat, el Govern tornarà a presentar al Congrés i al Senat en el termini d’un mes un nou acord del Consell de Ministres, que inclourà el mateix camí d’objectius per al període 2024-2026.
Superàvit per als ajuntaments
Aquest camí d’objectius preveu una reducció del dèficit del conjunt de les administracions públiques des del 3,9% del PIB amb què es preveu tancar l’exercici 2023 fins al 3% del PIB el 2024. En particular, estableix que el dèficit de l’Estat s’ha de mantenir en el 2,9% del PIB el 2024. Per a les comunitats autònomes, es preveu passar d’un dèficit del 0,6% a un del 0,1% del PIB. Els ajuntaments haurien d’augmentar el seu superàvit al 0,2% del PIB i per a la Seguretat Social es preveu que el dèficit del 0,5% d’aquest any es redueixi al 0,2% del PIB el 2024.
Montero va insistir que el Govern disposa d’un informe jurídic de l’Advocacia de l’Estat que avala que, malgrat un previsible segon veto del Senat, l’Executiu podrà aprovar un projecte de llei de Pressupostos sobre la base d’un camí d’objectius de dèficit i de deute anterior, que és el que va ser incorporat en l’actualització del Pla d’Estabilitat presentada a Brussel·les el 31 d’abril de l’any passat i validada després per la Comissió Europea.
La qüestió és que el camí d’objectius de l’abril és més exigent per a les comunitats autònomes i per als ajuntaments que el que ara proposa el Govern.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
