Iberia i els sindicats pacten crear una empresa de ‘handling’
L’acord evita la subrogació dels treballadors dels serveis de terra i inclou un pla de 1.727 baixes voluntàries
Final de la crisi del handling. Després de setmanes de negociacions, Iberia i els sindicats CCOO i UGT van firmar ahir un acord per evitar la subrogació dels treballadors dels serveis de terra amb la creació d’una nova empresa de handling que inclogui tots els empleats i també un pla de baixes voluntàries per a 1.727 persones fins al 2026, segons va avançar la companyia.
"Per a Iberia suposa una gran satisfacció haver arribat a aquest acord amb els sindicats, perquè ens permetrà construir junts un futur sostenible. Hem sigut capaços entre tots de generar una oportunitat on hi havia una crisi. La nova empresa d’handling garanteix la viabilitat i competitivitat del negoci i assegura també que els treballadors d’Iberia continuïn desenvolupant-se professionalment i personalment dins del grup IAG. És un acord responsable amb el qual guanyem tots i amb el qual, juntament amb els treballadors, fem un pas històric endavant en el negoci del handling a Espanya", va afirmar el president d’Iberia, Fernando Candela, en un comunicat.
L’aerolínia crearà, així, una nova empresa, participada al 100% pel grup IAG, amb majoria d’Iberia i una nova marca, de la qual passaran a formar part "tots els empleats d’aeroports de tots els centres de treball". Els treballadors mantindran les condicions del conveni d’Iberia i els seus drets, "inclosos els sistemes de progressió i antiguitat", mentre que les noves incorporacions ho faran amb el conveni del sector. A més, en el pacte es va incloure també la desvinculació voluntària per a un màxim de 1.727 empleats fins al 31 de desembre del 2026, mitjançant baixes incentivades i prejubilacions voluntàries. Aquests treballadors aniran sent reemplaçats "en funció de la rendibilitat i del creixement de la companyia".
El problema per als treballadors dels serveis de terra d’Iberia va començar a finals de setembre, quan l’aerolínia va perdre la llicència per prestar aquests serveis a tercers a vuit dels principals aeroports del país (Bilbao, Màlaga, Alacant, Palma de Mallorca, Eivissa, Barcelona, Las Palmas i Tenerife Sud) per als pròxims set anys. Això es va traduir que unes 4.000 persones (del total de 8.000, segons les xifres de l’empresa) haurien de ser subrogades, és a dir, contractades per les noves adjudicatàries amb les mateixes condicions que fins ara. La meitat d’aquests 4.000 treballadors són a Barcelona.
Marges estrets
Notícies relacionadesEls treballadors d’handling, que són els encarregats de tasques com pujar les maletes a l’avió o l’assistència a les operacions a pista, afectats per aquesta pèrdua de llicències, es van queixar que aquesta subrogació suposaria un perjudici per als seus interessos, al deixar de formar part d’una companyia com Iberia, i van començar les protestes que van tenir el seu punt àlgid amb una vaga de quatre dies, durant l’operació tornada de Nadal. Per solucionar el conflicte, els representants dels treballadors van plantejar a l’aerolínia la creació d’una nova empresa que aglutinés els treballadors d’aquests vuit aeroports que havien perdut les llicències per prestar serveis d’autohandling (el servei a les mateixes companyies del grup).
No obstant, Iberia defensa que el problema no es limita només a aquests vuit aeroports, sinó que s’estén a tots, perquè el negoci del handling té "marges estrets" i necessita "volum per sobreviure".