Resultats del banc
El Santander guanya un rècord d’11.076 milions el 2023, el 15,3% més
Botín avança que l’entitat superarà els 12.000 milions d’euros de benefici aquest any i critica l’‘impost a la banca’

Nou resultat rècord d’un banc espanyol. El Santander va guanyar 11.076 milions d’euros l’any passat, un 15,3% més que el 2022 i el màxim des de la seva fundació el 1857, gràcies a un augment dels tipus d’interès oficials que totes les entitats s’han preocupat perquè es reflecteixi molt més en el cost dels crèdits que en la remuneració dels dipòsits.
El grup, així, ha aconseguit superar la barrera dels 10.000 milions de guanys 16 anys després que l’anterior president, Emilio Botín, l’augurés per al 2008 (va ser impossible per la crisi financera global). A més, la seva successora, Ana Botín, va avançar que el resultat superarà els 12.000 milions el 2024. El banc va liderar l’Ibex 35 amb un augment del 2,08%.
La banquera es va anticipar a les habituals crítiques polítiques pels alts beneficis bancaris: "La millor manera de recaptar més impostos és créixer més, que les empreses guanyin més". En aquesta línia, va criticar –sense carregar les tintes– l’impost a la banca del Govern, que li va costar 224 milions l’any passat i li restarà 338,5 milions més en l’actual. Tots els sectors, va argumentar, haurien de pagar el mateix i "cap país del món" té prevista una taxa similar més enllà del 2024. En qualsevol cas, va evitar expressament mostrar-se hostil amb l’Executiu: "En tots els països tenim una relació excel·lent amb tots els governs que són democràticament elegits".
Efecte de l’augment dels tipus
Amb la cartera de crèdit caient l’1%, la millora del benefici del Santander s’explica de forma fonamental per l’efecte de l’augment dels tipus. A Espanya, per exemple, el tipus mitjà pagat pels seus clients pel crèdit va pujar en un any del 2,46% al 4,46%, mentre que la remuneració abonada pels dipòsits es va incrementar del 0,22% a l’1%, amb la qual cosa la diferència a favor del banc va acabar augmentant de 2,24 a 3,46 punts percentuals.
El seu conseller delegat, Héctor Grisi, va reconèixer que l’entitat està gestionant aquests diferencials "per guanyar el màxim" de l’actual entorn d’alts tipus oficials. Botín, en qualsevol cas, ho va justificar. Per un informe, va esgrimir que les hipoteques a Espanya són de les més barates de la zona euro en relació amb el deute públic del país que serveix com a referència. I a més, va remarcar, la demanda de crèdit és feble: "Si no tens a qui prestar, no vols atraure tants dipòsits i per tant pagues menys".
Notícies relacionadesLa banquera, així mateix, va llançar un missatge a analistes i inversors, que estan provocant que el Santander tingui un pitjor comportament en borsa que molts dels seus competidors els últims anys. Així, el valor borsari del banc (equivalent a 0,8 vegades el valor comptable) implica que el mercat li exigeix una rendibilitat del 18%, inferior al 15,06% que va obtenir l’any passat i el 16% que preveu per al present.
"Tenim un model de negoci i una presència en negocis i en països que ens permet invertir capital orgànicament, rendiblement, de cara als pròxims 50 anys. Cada any guanyarem més, serem més rendibles, i podrem retornar més als accionistes", va defensar l’executiva.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford, llegenda de Hollywood, als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff