Cercles concèntrics

Els riscos de l’empresa holandesa Ferrovial

Els riscos de l’empresa holandesa Ferrovial
3
Es llegeix en minuts
Martí Saballs Pons
Martí Saballs Pons

Director d'Informació Econòmica de Prensa Ibérica.

ver +

"Som un grup holandès, amb opera- cions a diversos països i, per tant, subjectes a impostos en múltiples jurisdiccions". Pàgina 32 de l’informe enviat per Ferrovial SE a la Securities and Exchange Commission (SEC), l’organisme que regula el mercat de valors, el 5 de gener, en què sol·licita cotitzar en la borsa Nasdaq. Per si queden dubtes, tres pàgines més endavant, torna a recordar-ho a propòsit dels riscos fiscals inherents al canvi de domicili fiscal del grup controlat per la família del Pino, que en té un 32,6% del capital. Entre aquests riscos hi ha les pròximes negociacions sobre doble imposició entre els governs espanyol i holandès o que Ferrovial hagués de pagar una indemnització si decidís abandonar els Països Baixos.

La decisió del consell d’administració del grup d’infraestructures Ferrovial de traslladar la seva seu social i fiscal a Amsterdam va ser una de les notícies corporatives de l’any passat. L’excusa: aconseguir més facilitats per tenir més accés als mercats internacionals, sobretot als Estats Units, país on vol centrar el seu creixement futur. La companyia va adduir que el risc d’invertir en renda fixa i variable en una empresa d’Holanda, país on el ràting de deute sobirà és el màxim (AAA atorgat per totes les agències), és inferior al risc d’Espanya, que està en A, A– i Baa1 depenent de l’agència. Una de les conseqüències del canvi de seu va ser la decisió de començar a cotitzar en el mercat Euronext i, tal com ha anunciat, iniciar els seus tràmits per cotitzar en el mercat Nasdaq dels Estats Units en el primer trimestre de l’any. La negociació de la nova empresa holandesa en el mercat d’aquell país continua sent anecdòtica –mou uns milers d’euros diaris– i continua sent la borsa espanyola el mercat de referència de negociació, amb uns 20 milions de negociació diari. Des de l’anunci de la seva sortida d’Espanya, Ferrovial s’ha revaloritzat un 16,3% fins a arribar a sumar una capitalització de 25.000 milions d’euros, la vuitena en el rànquing del mercat espanyol.

¿Els riscos futurs? Més enllà dels polítics i econòmics, en l’informe presentat a

la SEC, Ferrovial assenyala que la domiciliació a Holanda "pot potencialment tenir un impacte negatiu de la nostra marca a Espanya que podria afectar la nostra posició competitiva, en el preu de la nostra acció, els negocis, les condicions financeres, el resultat de les operacions i les perspectives". El 19% del negoci continua procedint d’Espanya, i l’empresa també avisa en l’informe del risc de la incertesa política d’aquí, "inclòs qualsevol ressorgiment de tensions polítiques i socials a Catalunya".

Notícies relacionades

Ferrovial vol centrar els seus negocis a Amèrica del Nord, augmentant la seva presència en gestió de peatges d’autopistes –l’estat de Texas i la província canadenca d’Ontario són els seus grans actius– i aeroports. Va comprar el 2022 el 49% de la nova terminal del JFK de Nova York., on és el primer accionista. A mitjans d’any espera tancar la venda del 25% que li quedava de l’aeroport de Heathrow (Londres) per 2.735 milions. El 2006, Ferrovial va pagar 14.600 milions per comprar BAA, el principal operador aeroportuari britànic, en una de les operacions més grans realitzades per una companyia espanyola a l’exterior, i s’ha anat desprenent dels seus actius. Ferrovial encara controla al Regne Unit el 50% dels aeroports d’Aberdeen, Southampton i Glasgow.

Però els principals riscos continuen procedint de l’obra pública de construcció als Estats Units. Els costos van ser superiors al previst, fet que va generar pèrdues en el negoci de 93 milions el 2022: "Moltes de les activitats dels projectes es van realitzar sense seguir l’ordre previst", apunta l’empresa. ¿I el futur del país? "L’alta polarització i la incertesa política i fiscal pot afectar les inversions en infraestructures".