Les restes d’un diumenge caòtic marquen l’últim dia de vaga a Iberia

La companyia reconeix problemes amb centenars de maletes, però va començar la jornada d’ahir amb una puntualitat del 80%

Les restes d’un diumenge caòtic marquen l’últim dia de vaga a Iberia

PAULA CLEMENTE

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Tot apuntava que Iberia aconseguiria sufocar amb èxit la revolta dels seus treballadors. La cancel·lació preventiva de gairebé 450 vols i la reubicació o reembors del 90% dels bitllets dies abans que comencés la vaga dels professionals que s’encarreguen dels serveis a terra (handling) de l’aerolínia, feia esperar una altra mobilització de poc efecte als aeroports espanyols. Però l’advertència que va fer el secretari d’UGT a Catalunya, Camil Ros, el primer dia de vaga a l’aeroport de Barcelona-el Prat (un dels que es preveia més conflictiu pel nombre de treballadors que concentra), s’ha acabat complint. "Tot i que es vegi tot tranquil, la cuina no ho està", va alertar el líder sindical passat el migdia. Quatre dies més tard, ahir, a la jornada que va tancar la protesta, Iberia va confessar que un centenar de maletes encara no havien arribat al seu destí.

El problema va ser sobretot diumenge, que, almenys a Barcelona, va concentrar en la mateixa infraestructura l’operació tornada de les vacances de Nadal, l’efecte de la vaga (tant del mateix dia, com del que portava acumulat des de divendres) i l’impacte del mal temps, que va alterar l’operativa prevista per a la jornada. Davant aquest panorama, les cues que es van veure a l’aeroport del Prat van assolir dimensions que no es veien "des d’abans de la pandèmia", van assegurar els sindicats convocants de la mobilització.

Ahir, en el comunicat que diàriament va anar emetent l’aerolínia, la companyia va admetre "problemes amb centenars d’equipatges" que havien anat "en augment en les últimes hores" a tres dels 29 aeroports en els quals Iberia dona servei de handling tant a avions gestionats per IAG com a altres empreses. Segons això, els problemes es van donar, sobretot, a Barcelona, Bilbao i Gran Canària.

La companyia, que va remarcar que sí que va transportar més de 140.000 equipatges entre divendres i dilluns, va assegurar que "continua treballant amb intensitat perquè les maletes afectades que no han pogut ser carregades als avions arribin al més aviat possible als seus destins i als seus propietaris". "Igual que en els dies anteriors, els equipatges es transportaran en els primers vols disponibles o per carretera a fi de causar els menors perjudicis possibles als passatgers", va afegir.

Noves convocatòries

Notícies relacionades

Més enllà d’això, l’aerolínia va apuntar que va començar l’última jornada de protesta amb l’enlairament del 100% dels vols programats, un 80% de puntualitat i només un 18% dels treballadors en vaga. D’acord amb el registre que porta Iberia, aquest percentatge va anar augmentant a mesura que van anar transcorrent els dies.

De tota manera, tal com recull l’Agència Catalana de Notícies (ACN), la vaga podria no acabar aquí. La Unió Sindical Obrera (USO) ha amenaçat ja de convocar noves aturades davant el que considera una postura "immobilista" de la companyia. Els treballadors, segons denuncia aquest sindicat, fa anys que assumeixen "sacrificis salarials" per garantir la rendibilitat de l’empresa i l’acusa d’incomplir els últims acords laborals i el compromís de ser el proveïdor oficial del handling del Grup Iberia als aeroports.