Un cistell nadalenc de rècord

Un cistell nadalenc de rècord
3
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

La setmana del pont de desembre és, per definició, la que dona el tret de sortida a les compres per al cistell d’aliments de Nadal. I tot i que les altes temperatures havien alentit fins ara el ritme de vendes en mercats i supermercats, tot apunta que en les pròximes dues setmanes les famílies es dedicaran per fi als preparatius. Preprar i proveir les taules nadalenques va ser, un any més, una tradició cara per culpa de la inflació. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) estima que el cost de la compra d’aliments per a aquestes festes creixerà un 10,3%. I tot i que els màxims històrics que molts productes van assolir el 2022 es mantindran, aquests seran els dinars i sopars nadalencs "més cars" dels últims anys, assegura l’entitat, que ha elaborat un estudi a partir dels productes més consumits en aquestes dates.

Segons les dades del primer control de preus que realitza l’OCU (dels tres que té previstos), l’augment mitjà aquest Nadal és del 0%, és a dir, que els preus es congelen de mitjana, després de les pujades del 8% el 2021 i del 5,2% el 2022. El problema, remarca l’organisme, és que la majoria dels preus dels productes del cistell nadalenc es mantenen en el seu preu màxim. De fet, dos de cada tres productes que componen la panera de Nadal es troben en aquest import rècord: les carns i el marisc són els aliments més castigats pels increments, mentre que els peixos són els que protagonitzen les (tímides) baixades d’aquest any.

Així, les cloïsses gallegues (o cloïsses bavoses), amb una pujada del 23% respecte a fa un any, són el producte nadalenc que més ha pujat aquest 2023. Els segueixen el besuc (+11%), la llombard (+7%), el gall dindi (+6%), el rodó de vedella (+5%), la pinya i els percebes gallecs (tots dos amb un increment de l’1%). Però no tot són augments. El llobarro, el lluç, els llagostins i la pularda són els productes de consum nadalenc que més baixen.

Una bona planificació

L’OCU calcula que els espanyols gastaran de mitjana al voltant de 745 euros aquest Nadal, cosa que suposa un augment de l’1,3% i 10 euros més que l’any passat. L’anàlisi que elabora l’organització inclou un total de 16 aliments típicament nadalencs adquirits en mercats municipals, supermercats i hipermercats de 10 ciutats espanyoles un mes abans del Nadal. El següent informe es realitzarà després del pont de la Constitució, i el tercer, ja a les portes de la Nit de Nadal.

Per mirar d’estalviar en la mesura que sigui possible, l’OCU aconsella portar a terme una bona planificació de les compres i substituir els productes més cars o els que més s’encareixen per alternatives més barates, a més de comparar preus entre diferents establiments, especialment per als productes més bàsics del cistell de consum. "Els que vulguin evitar que els agafi el tren d’última hora i intentin esquivar el repunt final de preus, haurien de realitzar ja les seves compres, ser previsors i anticipar-se", insistia recentment Carles Torrecilla, professor del departament de Direcció de Màrqueting de l’escola de negocis d’Esade.

Notícies relacionades

Amb tot, els establiments comercials confien que l’escalada de preus no desincentivi les compres nadalenques. "Esperem mantenir la tendència de creixement habitual en aquestes dates", explica Nuria Cardoso, directora de Comunicació de l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas). "Això sí, tenint sempre en compte el context d’incertesa en què ens hem mogut durant els últims mesos i que pot continuar afectant els hàbits de compra dels consumidors", matisa la portaveu d’Asedas.

Els que ja fa dies que estan omplint les seves neveres són els restaurants, conscients que la tendència de sortir a dinar o sopar fora de casa per les festes de Nadal, fins i tot en els dies assenyalats com a més familiars, segueix en alça. "Menjar a fora permet col·lectivitzar la despesa, pagant cadascú la seva part o dividint el compte entre els comensals, i no penalitza el que organitza l’àpat a casa", observa Torrecilla.