Cotxe elèctric
¿Qui és qui en la reindustrialització de Nissan?
La reindustrialització dels antics terrenys de Nissan entra en la fase decisiva. Gairebé dos anys després que el fabricant japonès tanqués i liquidés 40 anys d’història de l’automobilisme espanyol, a la Zona Franca de Barcelona ja hi ha data perquè tornin a acoblar-s’hi vehicles. El D-Hub, l’empresa encarregada de succeir els nipons, està accelerant la contractació de treballadors per posar en marxa les seves produccions de furgonetes elèctriques. I, en paral·lel, espera poder tancar pròximament dos acords perquè dues marques produeixin els seus models a la fàbrica de Barcelona.
El procés de reindustrialització l’estan protagonitzant una sèrie d’actors. Alguns són empreses amb més trajectòria, altres de nova creació i entremig es presenta una marca xinesa i un expolític.
L’industrial: D-Hub
L’empresa encarregada de reindustrialitzar part dels antics terrenys de Nissan es diu D-Hub. Aquesta societat és de nova creació, es va registrar l’any passat i neix de la participació de dues companyies: QEV Technologies SL i B-Tech SL. Dues consultores especialitzades en assessoria en qüestions d’enginyeria i l’experiència de les quals en matèria d’automoció se centrava fins ara en la formula 1 elèctrica, acoblant vehicles d’alta competició.
La seva dimensió és reduïda, comparativament amb l’ambició del nou projecte. Per exemple, QEV va facturar el 2022 un total de 15 milions d’euros. Juntes van formar D-Hub (o el ‘hub’ de la descarbonització) i la cara visible del projecte és Joan Orús. I la marca pròpia que volen començar a fabricar durant el primer trimestre del 2023 es diu Zeroid.
L’altre industrial: Silence
Els 517.000 metres que ocupava Nissan s’han dividit per a diferents usos. El majoritari, uns 309.000 metres quadrats, se’l quedarà el D-Hub. Que no serà l’únic projecte industrial. Hi ha 61.000 metres quadrats més que han sigut assignats al fabricant de motocicletes elèctriques Silence, que des de l’estiu del 2022 ja està treballant allà.
Aquesta empresa, propietat de la cotitzada Acciona, ha contractat uns 100 empleats de l’antiga Nissan. Aquest juny passat ja van acoblar a la fàbrica de la Zona Franca els primers Silence S04, un cotxe monoplaça elèctric de petites proporcions.
El propietari: Goodman
L’australiana Goodman és qui li arrenda els terrenys al D-Hub, perquè després aquest instal·li allà les seves línies de producció. Aquest és un grup amb inversions per tot el món i a Espanya opera des del 2016. El seu negoci consisteix a comprar o arrendar terrenys, per després sotsarrendar-los a tercers, i així guanya diners amb els lloguers. Actualment en territori espanyol gestiona un total de 16 immobles, que sumen 719.000 metres quadrats, segons diuen a la companyia.
Goodman es va aliar amb el D-Hub, ja que els plecs del concurs públic, l’arrendament del qual es prolonga fins al 2072, obligaven que part dels projectes a instal·lar fossin industrials. Goodman va ser el financer del D-Hub i aquest la clau per entrar a la Zona Franca.
El propietari del propietari: CZFB
Els terrenys que abans va ocupar Nissan a la Zona Franca no eren propietat seva. La titularitat és pública i la gestiona el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, amb Pere Navarro (exsecretari general del PSC) com a delegat especial. El consorci n’és el llogater, que cedeix els terrenys a canvi d’un pagament no directament al D-Hub, sinó a un intermediari: Goodman.
La licitació es va concretar fins al 2072, amb possibilitat de 20 anys més de pròrroga pactada.
El gran inversor: Chery
La principal amenaça que plana sobre el projecte del D-Hub de la Zona Franca és no tenir prou activitat per omplir els 309.000 metres quadrats que ocupa. Ni per donar feina a les 700 persones que s’ha compromès a tenir contractades al llarg del 2024. I és que amb la primera tirada de furgonetes Zeroid, la marca pròpia del D-Hub, sobra gent o falta feina. Per pal·liar-ho i donar viabilitat al projecte, l’empresa està buscant altres firmes que vulguin acoblar els seus models a la Zona Franca. És a dir, que els facin encàrrecs i que siguin els exempleats de Nissan qui els muntin.
La gran esperança i amb qui el D-Hub té més avançades les converses és el fabricant xinès Chery, que vol fer de Barcelona la seva porta d’entrada al mercat europeu. I és que, a escala fiscal, li surt més barat enviar els cotxes i muntar-los a Barcelona, que no passar per la duana amb aquests per vendre’ls i haver de pagar més impostos. Les pròximes setmanes es presenten claus per acabar d’amarrar aquest contracte, des de la Generalitat estan pressionant per a això i és que la cúpula de Chery mira d’obtenir ajudes públiques.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Informe La majoria dels inquilins no esperen poder comprar mai
- ‘El Correo de Andalucía’ celebra 125 anys de vida
- Vida més enllà del dol