La Comissió Europea avala que Espanya renunciï a aplicar peatges a les autovies

Javier Zorrilla

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

La Comissió Europea ha donat el vistiplau a Espanya perquè s’oblidi del seu compromís inicial d’implantar un sistema de pagament per ús a les autovies. És una de les 52 modificacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) que el Govern espanyol ha sol·licitat a la Unió Europea a través de l’addenda presentada davant la Comissió Europea el mes de juny. I la Comissió Europea ha comunicat aquest dilluns que ha donat el vistiplau a l’addenda espanyola, en general, i, amb això, a la supressió del compromís d’un sistema de peatges a les autovies, en particular.

Al PRTR, el Govern s’havia compromès a implantar un sistema de pagament per ús a les autovies a partir del 2024. El compromís decau amb l’aprovació de la reforma. No es retarda, decau. Tot i que en un primer moment, el Govern va justificar la introducció de peatges com una mesura per aconseguir fons amb què finançar el manteniment de les autovies, el cert és que el compromís es va presentar a Brussel·les dins del marc d’una reforma, –una nova llei de mobilitat– vinculada a l’objectiu de descarbonització de l’eocnomía, sota el principi de ‘qui contamina paga’. Aquest enquadrament –que al Pla de Recuperació no estava vinculat a cap objectiu econòmic, sinó mediambiental– li ha permès al Govern sol·licitar a Brussel·les enterrar el pla dels peatges, a canvi de mesures alternatives amb un resultat de descarbonització equivalent.

La CE ha valorat que les mesures alternatives proposades per Espanya –per reduir les emissions de gasos mitjançant l’incentiu del transport de mercaderies per carretera– són suficients per complir els objectius de mobilitat verda que el Govern espanyol s’havia proposat aconseguir al PRTR inicial.

Entre les alternatives proposades per Espanya, segons ha explicat en els últims dies la ministra de Transport, Raquel Sánchez, s’ha plantejat la possibilitat d’introduir coincentius ferroviaris o bonificar els cànons del transport de mercaderies per ferrocarril per afavorir-ne el transport per tren.

«L’important és que aquest canvi parcial en l’abast de la llei general sobre mobilitat sostenible fet de conformitat amb l’article 21 del reglament del Pla de Recuperació i Resiliència manté inalterat el nivell d’ambició de la fita. La fita revisada contribueix a la reducció de les emissions de gasos amb efecte hivernacle procedents del transport per carretera. I també aborda les anomenades ‘recomanacions específiques’ per país que demanaven a Espanya millorar la infraestructura ferroviària de transport de mercaderies i promoure inversions en transport sostenible», ha afirmat la portaveu d’Assumptes Econòmics de la Comissió Europea, Veele Nuyts.

La Comissió Europea ha fet pública aquest dilluns la seva avaluació positiva del document espanyol, que ara ha de ser sotmès a la consideració del Consell de Ministres de Finances de la UE (Ecofin), que disposa ara d’un termini màxim d’un mes.

L’aprovació de l’addenda per part de la Comissió Europea obre la porta al Govern espanyol per accedir a 94.300 milions més de fons europeus Next Generation EU fins al 2026, que s’afegiran a l’import del voltant de 70.000 milions de la primera fase. En total, seran 164.300 milions de fons europeus, en transferències i préstecs entre el 2020 i el 2026. 

En particular, l’addenda és el document que ha de servir per atraure 7.700 milions d’euros més en transferències addicionals (a fons perdut), així com 84.000 milions d’euros en préstecs amb què finançar, amb un tipus d’interès més baix i a més llarg termini, inversions del Pla de Recuperació en què participen el sector privat o les administracions públiques. El Govern ha previst canalitzar aquests 84.000 milions en préstecs a través de 12 fons destinats a sectors productius i projectes regionals. A més, l’addenda també inclou els projectes que seran finançats amb 2.644 milions del nou mecanisme RepowerEU amb què la Unió Europea pretén avançar en la seva autonomia energètica.

Notícies relacionades

A més, l’aprovació de l’addenda aquest dilluns deixa la porta oberta al Govern espanyol per sol·licitar el quart pagament de fons europeus (per 10.000 milions d’euros més), després que la Comissió Europea hagi acceptat la modificació d’algunes de les fites i objectius vinculats a aquest quart tram que havia sol·licitat l’Executiu, ara en funcions, de Pedro Sánchez.

Espanya és l’únic país que, fins ara, ja ha sol·licitat tres desemborsaments a compte dels fons Next Generation EU assignats. De fet, Espanya ja ha rebut transferències a fons perdut de la UE per un total de 37.000 milions (29.000 milions d’avançament i 28.000 milions pel conjunt dels tres trams sol·licitats)