Telecomunicacions
El Govern central no planeja contactes directes amb l’Aràbia fins que no demani permís legal sobre Telefónica
La irrupció com a primer accionista de Telefónica de Saudi Telecom (STC), l’operadora controlada per l’Estat saudita, va agafar per sorpresa la companyia espanyola i també el Govern espanyol. La Moncloa reconeix que va ser avisada per l’Aràbia Saudita de l’operació dimarts a la tarda, tot just unes hores abans que es fes pública l’adquisició del 9,9% de Telefónica per part de la teleco àrab per 2.100 milions.
Després del xoc inicial i aquesta trucada inesperada, el Govern espanyol no planeja tenir cap contacte directe amb l’Aràbia Saudita ni amb la seva operadora de telecomunicacions estatal per abordar l’operació. Ni està previst ara ni es pretén demanar, segons confirmen fonts oficials, que auguren que el pròxim contacte amb STC es produirà quan aquesta activi el procés legal per aconseguir la necessària aprovació per part de l’Executiu a la transacció.
El president del Govern en funcions, Pedro Sánchez, coincidirà aquest cap de setmana en la cimera del G-20 amb una representació d’alt nivell de l’Aràbia Saudita (previsiblement liderada pel príncep hereu Mohammed bin Salman). Però no està previst que se celebri cap trobada entre les delegacions dels dos països i la Moncloa descarta sol·licitar-lo per incloure’l a l’agenda de reunions bilaterals del president, confirmen fonts governamentals.
Operació d’Estat
Es tracta d’una operació d’Estat (l’entrada d’un grup controlat per un Govern estranger en el capital d’una empresa estratègica per a Espanya) i que requereix l’autorització de l’Executiu (l’escut antiopes obliga a demanar permís si se supera el 5% en una empresa vinculada a defensa i la seguretat nacional), però de moment no es plantegen contactes entre els dos països. El mateix ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha confirmat que no és prevista cap trobada bilateral entre els dos països per abordar l’operació.
Des del Govern s’apunta que està monitoritzant la situació mitjançant un «contacte permanent» amb la direcció de Telefónica per analitzar la situació, i s’encomanen a les reunions que el president de l’operadora, José María Álvarez-Pallete, i el seu conseller delegat, Ángel Vila, estan mantenint amb les autoritats saudites i amb la cúpula de STC després d’haver-se traslladat d’urgència al país àrab.
L’adquisició de tot el paquet accionarial del 9,9% de Telefónica que pretén el grup saudita només podrà completar-se amb l’autorització expressa del Govern espanyol, en virtut de l’escut de protecció d’empreses estratègiques espanyoles davant inversors estrangers. De moment, la companyia saudita només podria exercir drets de vot en el grup espanyol per un màxim del 4,9%, però per fer valer tot el 9,9% que pretén controlar necessita l’aprovació de l’Executiu.
STC prepara la petició
Fonts pròximes a STC asseguren que els seus advocats continuen treballant i que es presentarà en els pròxims dies la petició d’autorització oficial al Govern per arribar al 9,9% de drets polítics. L’‘escut antiopes’ aixecat pel Govern durant la pandèmia per protegir companyies de sectors estratègics d’operacions d’absorció indesitjades per inversors estrangers exigeix amb caràcter general el vistiplau governamental per a compres de paquets superiors al 10%. Però en el cas de companyies vinculades amb el sector de la defensa, com és el cas de Telefónica pels seus contractes amb les Forces Armades, el llindar es rebaixa al 5% després de l’última reforma de l’escut que va entrar en vigor l’1 de setembre.
Notícies relacionadesSaudi Telecom ha adquirit una participació directa del 4,9% de les accions de la companyia espanyola i un altre 5% de manera indirecta mitjançant instruments financers. El grup saudita només podrà exercir fins a l’‘ok’ governamental els drets de vot corresponents a aquesta participació directa del 4,9%, però haurà d’esperar a rebre els permisos regulatoris obligatoris per obtenir els drets de vot per l’altre 5% addicional fins a completar l’operació.
La companyia àrab ha de sol·licitar el permís per superar el 5% al Ministeri de Defensa, tot i que l’operació es detallarà també per part del Ministeri d’Assumptes Econòmics i haurà de rebre en tot cas el vistiplau definitiu després d’elevar-se al Consell de Ministres. En principi, l’Executiu ha de pronunciar-se en el termini màxim de tres mesos des de la sol·licitud de la companyia, però pot ampliar els terminis tot els necessari si reclama informació addicional al grup comprador.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- Comerç La batuda en súpers 24 hores va detectar una vintena d’infraccions laborals
- L’estratègia comunitària Tusk crida al rearmament d’Europa i critica la política migratòria de la UE
- Sessió al Congrés La pujada de les pensions i l’ajuda al transport cauen al tombar-les Junts i PP
- 11 de maig ¿A quin estadi es jugarà el Barça-Madrid? Podria no ser ni el Camp Nou ni Montjuïc
- Deute milionari Dos tràmits judicials retarden la resolució del concurs de creditors del Màgic Badalona
- Set mesos de la normativa Òmnium portarà a la Comissó Europea el seu informe sobre l’amnistia per assenyalar les «irregularitats» en la seva aplicació
- Pau Vallbé: «He defugit tot allò que fos l’èxit ràpid, m’he anat autoboicotejant per créixer a poc a poc»
- Final de les bonificacions estatals El cansament dels usuaris del transport públic: «Entenc que els polítics es barallin, però la mobilitat de la gent n’hauria de quedar al marge»