Energies renovables

ERC proposa al Congrés utilitzar combustibles sostenibles en els viatges oficials

  • Les aerolínies temen que la congestió als aeroports europeus eviti un estiu rècord

  • El Parlament Europeu proposa mantenir el límit als ingressos de les elèctriques

ERC proposa al Congrés utilitzar combustibles sostenibles en els viatges oficials
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Predicar amb l’exemple. Aquesta és la premissa d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) per impulsar l’ús de combustibles sostenibles en els viatges oficials. El grup parlamentari ha plantejat en una proposició no de llei (PNL) l’ús d’aquest tipus de carburants per als vols dels parlamentaris i insta el Govern central a fer el mateix en els seus desplaçaments.

«Com a òrgan de màxima representacióde la ciutadania, els diputats i diputades han de ser conscients d’aquesta realitat i exemplificar, en l’exercici de les seves funcions, el compromís de la societat amb la transició energètica i la lluita contra el canvi climàtic, així com amb la necessitat de diversificar les fonts de subministrament i reduir la dependència energètica», indica al text el diputat Joan Capdevila, impulsor de la iniciativa.

Els combustibles renovables són aquells que es fabriquen a partir de matèria renovable. Dins d’aquests, els etiquetats com a sostenibles són aquells que es produeixen amb matèria orgànica com ara restes agrícoles o forestals, olis reciclats o greixos animals; mentre que els qualificats com a sintètics s’obtenen a partir de CO2 capturat i hidrogen renovable. Per tant, l’empremta de carboni que produeixen és pròxima a zero.

Als avions, l’ús de combustibles sostenibles (denominats SAF per les sigles en anglès de ‘sustainable aviation fuel’) és encara incipient. Però, segons explica Capdevila en l’exposició de motius, hi ha programes que permeten a l’usuari sol·licitar una quantitat determinada d’aquest tipus de combustibles amb temps en alguns dels aeroports espanyols. A més, algunes aerolínies ofereixen als passatgers una calculadora d’empremta de carboni per conèixer les emissions derivades dels seus vols i l’import necessari per neutralitzar-la.

Sense un marc legal

La legislació vigent a Espanya obliga que totes les gasolineres del país disposin de combustibles sostenibles en un contingut de més del 10% del total de carburants que es venen. No així en el cas de l’aviació, en què encara no hi ha cap regulació que ho ordeni, cosa que impedeix la seva expansió a gran escala. A Europa, dins del paquet ‘Fit for 55’ de la Comissió Europea, es va incloure la proposta ReFuelEU Aviation, que estableix l’obligatorietat d’utilitzar proporcions mínimes de combustible sostenible de forma progressiva i, igual que passa amb les estacions de servei a Espanya, obliga a la seva disponibilitat als aeroports de la Unió Europea.

En concret, el projecte comunitari estableix que els proveïdors de combustible han de garantir que el 2025 el 2% del carburant entregat als aeroportseuropeus sigui sostenible. Aquesta taxa s’eleva al 5% el 2030, al 20% el 2035 i al 70% el 2050. La norma havia d’haver sigut debatuda pels representants dels estats membres fa una setmana, després de la seva aprovació al Parlament Europeu, però la votació es va posposar.

Aliances d’empreses

Notícies relacionades

A falta d’un marc públic, la iniciativa privada s’ha anticipat a l’aprovació d’aquestes iniciatives amb el desenvolupament de diverses aliances entre productors i venedors de combustibles, empreses gestores de la logística i el sector de l’aviació, per fomentar i testar aquest tipus de solucions. Aquesta mateixa setmana, Repsol ha anunciat un acord amb els serveis de ‘handling’ (assistència a avions a terra) d’Iberia per subministrar combustible renovable per a ús en cintes, escales, grups elèctrics i pneumàtics, jardineres, tractors, plataformes i camions.

La primera petrolera espanyola té acords amb Iberia, Ryanair, l’Exèrcit de l’Aire i Gestair (aviació privada) per subministrar-los aquests combustibles. També Cepsa disposa d’acords amb Iberia, Iberia Express, Binter, Vueling, Air Nostrum, TUI, Etihad i Wizz Air. De fet, a mitjans d’abril d’aquest any més de 900 empreses o entitats –entre les quals fabricants com Airbus i Boeing; aerolínies com Air Europa, Binter o Vueling; transportistes de combustible com Exolum o entitats com la IATA o Senasa– van crear l’Aliança per a la Sostenibilitat del Transport Aeri per donar solució al repte de la transició en l’aviació, que, entre altres qüestions, busca afavorir la producció a gran escala d’aquest tipus de combustibles a Espanya.