Adquisició

Repsol tanca la compra del 50,01% de CHC Energía i creix en electricitat

  • Les petites elèctriques perden un de cada cinc clients en favor de les grans l’any de la guerra

  • Repsol denuncia l’entrada il·legal de dièsel a Europa i a Espanya

Repsol tanca la compra del 50,01% de CHC Energía i creix en electricitat
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Repsol ha comprat el 50,01% de CHC, la setena més gran elèctrica d’Espanya. La petrolera aconsegueix, així, uns 350.000 clients d’electricitat nous fins i tot sumar un total d’1,5 milions d’usuaris. La companyia dirigida per Josu Jon Imaz es manté, així, com la quarta comercialitzadora del mercat, però cada vegada més a prop de la tercera, Naturgy, amb 4,3 milions de clients. 

La junta general d’accionistes de CIDE Servicios Comerciales SL (propietària del 100% de CHC Energía) ha aprovat la venda. Amb aquesta adquisició, Repsol aconsegueix l’objectiu fixat en el seu pla estratègic 2021-2025 d’arribar als 2 milions de clients d’electricitat i gas.

 La gestió de la companyia serà compartida i es mantindrà l’equip liderat per Mariola Martínez Herrera, com a directora general de CHC Energía. La firma adquirida compta amb un ampli posicionament en zones rurals i petits municipis, amb prop de 150 oficines comercials d’atenció al client i un model únic de proximitat.

És l’operació més gran realitzada per Repsol després de la compra de Viesgo, el 2018, que va ser la porta d’entrada de la petrolera en el mercat elèctric. Va suposar la incorporació d’uns 750.000 clients minoristes, però també centrals de generació –hidroelèctriques i cicles combinats– per uns 750 milions d’euros i va portar directament la petrolera a la cinquena posició del rànquing de comercialitzadores elèctriques.

Després, van arribar dues adquisicions més més, tot i que més petites. El 2021, l’adquisició de la comercialitzadora Gana Energía, participada per l’amo de Mercadona, Juan Roig, i que va suposar l’adhesió a Repsol d’uns 75.000 clients nous; i un any més tard, la compra del negoci residencial de Capital Energy, que li va donar 25.000 clients més.

Notícies relacionades

Gràcies a aquestes dues operacions, Repsol va aconseguir al tancament del 2022 pujar un lloc i avançar Totalenergies com la quarta comercialitzadora de llum del mercat espanyol, amb un total de gairebé 1,3 milions de clients. Per davant, les tres grans elèctriques: Iberdrola, amb gairebé 10,4 milions de clients; Endesa, gairebé amb 10 milions, i Naturgy, amb 4,3 milions d’usuaris. En tots els casos, són clients tant del mercat lliure com del mercat regulat, ja que són les principals companyies que, a més de comercialitzar tarifes lliures, ‘venen’ la denominada tarifa PVPC.

L’operació s’emmarca dins de l’estratègia de la companyia, seguida per altres empreses petroleres, de virar el seu negoci cap a una companyia «multienergètica». Això és una empresa present en tota la cadena de valor de l’energia i que comercialitza diversos productes, com els carburants, l’electricitat i el gas. De fet, el mes d’abril Repsol va llançar al mercat minorista un nou programa denominat ‘Energies connectades’ que agrupa totes les seves ofertes energètiques (combustible, electricitat, calefacció, solar o mobilitat elèctrica) en una de sola.