Alacant

Augmenten les agressions als empleats dels bancs: el Sabadell prepara un protocol per protegir la seva plantilla

L’entitat identifica les oficines més conflictives i reforçarà les mesures de seguretat i el suport als treballadors afectats

Augmenten les agressions als empleats dels bancs: el Sabadell prepara un protocol per protegir la seva plantilla
3
Es llegeix en minuts

Treballar en una sucursal bancària comença a ser una professió de risc. La reducció del nombre d’oficines, la limitació dels horaris de caixa o l’augment de les comissions han elevat el malestar de molts clients i han disparat les situacions conflictives a què han de fer front aquests treballadors. Especialment des de l’esclat de la pandèmia, quan es van accelerar moltes d’aquestes mesures o es va generalitzar la cita prèvia al sector.

Segons denuncien els sindicats, els crits, els insults amenaces, i fins i tot les agressions físiques s’han tornat cada vegada més freqüents, fins al punt que una part del personal «acudeix a treballar amb por». La situació ha fet que les entitats comencin a prendre mesures, i en el cas concret del Sabadell, el departament de personal del banc està elaborant un protocol d’actuació davant el qual ha denominat «agressions externes», amb l’objectiu de reforçar la seguretat de la plantilla. Una decisió que va fer pública el mateix conseller delegat del banc, César González-Bueno, durant l’última junta d’accionistes.

«Hi ha hagut un canvi de model en la relació amb els clients i hi ha una part de la clientela que no ho accepta. Si estàs acostumat a passar per la sucursal i que t’atenguin, i ara et demanen cita prèvia o et deriven al caixer o internet, no t’agrada», assenyalen fonts del comitè d’empresa de la companyia amb seu a Alacant. I a partir d’allà, les reaccions són molt diverses. «Hi ha des del client que es planta al mig de l’oficina i diu que no es mou d’allà, fins al que et tira la mampara o t’escup», apunten des d’un altre sindicat.

D’aquesta manera, d’acord amb la informació en poder dels representants del personal del Sabadell, els empleats del banc van reportar l’any passat fins a sis agressions amb lesions, 76 casos d’amenaces greus més i fins a 221 «conflictes», una categoria en la qual s’inclouen des dels insults fins al llançament d’objectes. Uns números que, segons els sindicats, només són la punta de l’iceberg i que reflecteixen la situació generalitzada que viu tot el sector des de fa uns anys i que també denuncien els treballadors d’altres sectors, com sanitaris professors.

Des de la direcció del Sabadell reconeixen que era necessari prendre mesures, per la qual cosa van acceptar la proposta dels sindicats per elaborar aquest protocol, que tindrà tres tipus de mesures: de prevenció, de gestió i d’acompanyament als empleats.

Oficines de risc

Respecte a la primera part, des del departament de salut laboral ja s’ha realitzat una avaluació de les oficines per determinar aquelles potencialment més conflictives –per exemple, s’ha detectat que les sucursals més petites o amb personal exclusivament femení tenen més probabilitats de patir una d’aquestes situacions– i també els dies amb més risc. Uns dies que solen coincidir amb el pagament de les pensions –quan augmenta l’afluència i hi ha més cues– o, per exemple, els dies que es cobren les comissions, que sempre són mal rebudes. Els canvis de condicions dels productes també solen comportar més casos.

D’aquesta manera, entre les mesures que es plantegen hi ha la d’incorporar personal de seguretat per a aquests dies a les sucursals de risc o procurar que totes les oficines comptin amb personal mixt.

Des del punt de vista de la gestió, el banc inclourà aquest tipus de situacions en el denominat botó del pànic, amb el qual els empleats ja poden alertar d’un altre tipus de problemes, com són els atracaments. També se simplificaran els tràmits per reportar aquestes situacions.

Denúncia

Quant a l’acompanyament, l’entitat ja ha començat a oferir als treballadors afectats per les agressions físiques o verbals suport emocional i també assistència jurídica. En aquest sentit, un dels canvis més importants, segons coincideixen sindicats i direcció de l’entitat, és que a partir d’ara serà el mateix banc qui denunciï directament a la policia aquests casos, sense necessitat que hagi de fer-ho l’empleat.

El protocol també estableix que el banc mirarà de posar fi a la seva relació amb els clients que protagonitzin aquest tipus d’aldarulls, sempre que sigui possible, segons les mateixes fonts.

Notícies relacionades

Com és lògic, també es contempla formació perquè els treballadors sàpiguen afrontar aquest tipus de situacions i manejar-les.

De moment, des del departament de Salut Laboral del Sabadell ja s’ha presentat als representants del personal un primer esborrany d’aquest protocol, que ara espera les aportacions dels sindicats. L’objectiu és que passi a formar part del pla de salut laboral de l’entitat com un risc professional més.