Automòbil

Els fabricants de cotxes demanen a Montero incentius fiscals «atractius» a la compra d’elèctrics

El president de Seat i d’Anfac, Wayne Griffiths, reclama ajudes directes per renovar el parc automobilístic i accelerar la instal·lació de recàrrega

Els fabricants de cotxes demanen a Montero incentius fiscals «atractius» a la compra d’elèctrics
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El president de Seat i de la patronal dels fabricants de cotxes Anfac, Wayne Griffith, ha aprofitat la presència de la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, en la presentació del projecte industrial Future Fast Forward, liderat per Seat i Volkswagen, per reclamar-li incentius fiscals «atractius» a la compra de cotxes elèctrics amb la finalitat d’impulsar la renovació del parc automobilístic espanyol.

«En lloc de demonitzar el cotxe s’ha d’ajudar la democratització de l’electromobilitat amb incentius fiscals per a la renovació del parc del vehicle elèctric i sobretot per accelerar la instal·lació de punts de recàrrega. Com a president d’Anfac i aprofitant que ets aquí vull demanar-te ser sensible a les nostres propostes per aconseguir una fiscalitat atractiva. Hem d’incentivar els espanyols a comprar cotxes elèctrics», ha dit Griffiths. En la seva rèplica, la ministra ha omès per complet la proposta de Griffiths i s’ha limitat a reconèixer que Espanya és «lluny» de l’objectiu d’arribar a 100.000 punts de recàrrega aquest any i a qualificar d’«imprescindible» «millorar la recàrrega per als usuaris dels vehicles elèctrics».

Fonts d’Anfac expliquen que la principal reclamació de la indústria és que hi hagi ajudes directes a la compra de vehicles electrificats «a l’acte i sense que es tributin en l’IRPF», així com bonificacions fiscals –en l’IVA, IRPF i IS– per a les empreses que canviïn la flota de vehicles antiga per una d’electrificada. Les ajudes actuals al Pla Moves per a la compra de cotxes elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega són insuficients, segons el parer de la patronal, perquè els beneficiaris triguen a rebre els diners entre «12 o 15 mesos» i han de tributar per l’ajuda rebuda, mentre que en altres països com Alemanya això no passa.

El projecte Future Fast Forward va ser el que va rebre un volum més gran (397,37 milions) de fons en la primera tanda d’ajudes del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), una quantitat molt insuficient sota el criteri dels promotors per a un projecte de més de 10.000 milions, un impacte en l’ús de 145.000 llocs de treball i una previsió de més de 2.400 milions d’euros de contribució fiscal i cotitzacions a la Seguretat Social, segons Griffiths.

Notícies relacionades

A més de Montero, per part del Govern central va ser present en l’acte el nou secretari general d’Indústria, Francisco Blanco, però va destacar l’absència de la titular d’aquest ministeri, Reyes Maroto, de viatge al Marroc per la cimera bilateral amb Espanya. Blanco, no obstant, no va fer cap intervenció pública, malgrat que serà l’encarregat de redissenyar la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), després del fracàs del primer intent que Montero ha qualificat de «corba d’aprenentatge».

En aquest primer intent, el Govern central amb prou feines va aconseguir assignar 877 milions d’euros en subvencions amb càrrec als fons europeus Next Generation, malgrat que s’havia una bossa de gairebé 3.000 milions per a ells. Queden per assignar uns 2.100 milions d’euros i Espanya ja ha acordat amb Brussel·les estendre els terminis per executar els fons tres anys més, fins al 2028. A més, Montero ha afegit que l’Executiu també treballa per «afavorir l’accés del teixit productiu perquè aquesta gimcana que habitualment suposen les convocatòries públiques sigui més accessible», tot i que sense donar-ne més detalls.