Estalvi

‘Efecte dilluns’ per posar gasolina més barata: ¿mite o realitat?

La creença popular afirma que les empreses petroleres apugen el preu dels carburants just abans del cap de setmana, quan augmenta l’ús del cotxe, per tornar a abaixar-lo a l’inici de setmana

‘Efecte dilluns’ per posar gasolina més barata: ¿mite o realitat?
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La creença popular que les companyies petroleres apugen el preu dels combustibles just abans del cap de setmana per treure partit de l’increment de l’ús del cotxe i que el tornen a abaixar el dilluns està present des de fa anys. Però, ¿es tracta d’un mite o realment és així?

El dubte sobre aquesta suposada estratègia comercial va arribar a causar l’obertura d’un expedient el 2013 sobre l’anomenat ‘efecte dilluns’ per part de la Comissió Nacional de l’Energia (CNE).

Preus oscil·latoris

Les dades més recents publicades pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic demostren que, en general, no és apreciable cap ‘efecte dilluns’ en els últims mesos de l’any passat. Això és perquè els preus màxims i mínims dels combustibles no es repeteixen de manera uniforme, sinó que oscil·len cada setmana.

Així, doncs, si bé és cert que durant l’últim trimestre del 2022 el dilluns va ser el dia més econòmic en la cotització de les empreses petroleres, ja que va ser cinc vegades el de preus més baixos en gasolina, les estadístiques no reflecteixen que això es degui a un patró com el descrit. Per la seva banda, el dimarts va ser el dia amb preus més reduïts per al dièsel en quatre ocasions. A més, que dies com el 8 de desembre, quan se celebra el pont de la Constitució, fossin els més ‘barats’ de la seva respectiva setmana contradiu la versió que defensa l’alça dels preus quan es preveu un augment en l’ús del cotxe.

Multes milionàries

Notícies relacionades

Fa més d’una dècada, la Comissió Nacional de l’Energia (CNE) va detectar activitats sospitoses per part d’algunes de les principals distribuïdores petroleres que operaven a Espanya. Aquest «comportament atípic» en la fixació de preus observat al llarg del 2012 va desembocar en una investigació que es va saldar amb una sanció d’un total de 32 milions d’euros per part de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) el 2015.

Les companyies que van rebre aquesta multa milionària pels seus corresponents pactes sobre el que es va popularitzar com ‘efecte dilluns’ van ser Repsol, Cepsa, Disa, Galp i Meroil. D’aquesta manera, malgrat que les dades més recents no reflecteixin aquest fenomen, els precedents demostren que han existit pràctiques relacionades amb aquest sistema il·legal per fixar els preus a les gasolineres.