Trens

Els viatgers de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona creixen un 43% després de la liberalització

La quota de mercat de Renfe va descendir fins al 57%

Un tren AVE a l’estació de Sants en una foto d’arxiu.

Un tren AVE a l’estació de Sants en una foto d’arxiu. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts

La línia d’alta velocitat que uneix Madrid i Barcelona va registrar en el tercer trimestre d’aquest any un 43% més de viatgers que en el mateix període del 2019, abans de la pandèmia, un increment que es va veure impulsat per la liberalització d’aquest tipus de transport ferroviari.

Segons l’informe trimestral d’activitat publicat avui per l’organisme que vigila la competència a Espanya, la CNMC, a continuació es va situar el corredor Madrid-València, amb un 11% més de passatgers, en un període en què la majoria de les línies d’alta velocitat van superar el volum d’ocupació prepandèmic.

L’excepció va ser el corredor Madrid-Sevilla, que va registrar una ocupació un 11% inferior a la del mateix període del 2019.

La quota de mercat de Renfe va descendir fins al 57%, mentre que la d’Ouigo creixia fins a assolir el 29%, en part a causa de l’increment de freqüències durant l’estiu, i la d’AVLO es va mantenir estable en el 14%, segons aquestes dades.

La CNMC recorda que el transport ferroviari de viatgers està obert a la competència des de desembre del 2020, però va caldre esperar fins al maig del 2021 perquè Ouigo –de la companyia pública francesa SNCF– comencés a operar en la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona.

Un mes més tard, al juny, Renfe Viajeros va llançar el seu servei (AVLO) en aquest mateix corredor.

Ouigo es va estrenar l’octubre del 2022 al corredor Madrid-València, mentre que Iryo –participada per la italiana Trenitalia, Air Nostrum i Globalvia– va començar a operar entre Madrid i Barcelona el 26 de novembre, i al corredor Madrid-València, el 16 de desembre.

Així mateix, els serveis de Rodalies, que són els més utilitzats, per un 83% dels viatgers ferroviaris, van retrocedir entre juliol i setembre «menys del que solen fer-ho altres anys, a causa dels bitllets gratuïts de Rodalies i Mitjana Distància que ofereix Renfe Viajeros com a part del servei públic que presta.

També va influir el descompte del 50% en els abonaments Avant, malgrat haver cobert només l’últim mes del període.

Com sol passar en el tercer trimestre de cada any, l’activitat de transport de mercaderies es va contraure un 8,6% respecte al trimestre anterior, tot i que els ingressos només es van reduir un 2%.

Notícies relacionades

La pèrdua d’activitat va ser bàsicament en la modalitat de vagó complet, mentre que el vagó intermodal es va mantenir en nivells similars al trimestre anterior.

Renfe Mercancías va continuar sent l’empresa amb més activitat (amb el 52% de les tones/km totals), seguida de Captrain (17%), Continental (13%) i Transfesa (7%).