Digitalització de les pimes

«Les empreses que no s’hagin digitalitzat en dos anys es poden quedar fora del mercat»

  • Telefónica, Grandvalira, Faiges i el Consell Regulador del Cava expliquen per què és important apostar per la digitalització i quins avantatges té sobre els seus negocis

«Les empreses que no s’hagin digitalitzat en dos anys es poden quedar fora del mercat»

Ferran Nadeu

7
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El món és digital. Ja no hi ha marxa enrere. La digitalització facilita i automatitza processos, optimitza negocis, agilita tràmits i ha obert un ventall d’opcions inimaginable per a les empreses. Qualsevol companyia que no aposti per digitalitzar el seu negoci, sigui de la mida que sigui, té un desavantatge competitiu davant els seus rivals que sí que ho hagin fet. Parlem en present perquè ja és una realitat, tot i que encara hi ha temps per als que porten retard.

La digitalització de les empreses, en especial les petites i mitjanes empreses (pimes), les companyies que formen pràcticament la totalitat del teixit empresarial espanyol, va ser precisament l’objecte de l’última taula rodona organitzada per EL PERIÓDICO. En la conversa van participar Chema Casas, director general de Telefónica a Catalunya com a representant d’una de les companyies que treballa per facilitar la digitalització de les empreses espanyoles, i tres directius de pimes que ja han fet el pas i que van explicar els canvis que han fet en les seves firmes i quins avantatges els ha aportat la digitalització.

Chema Casas va voler endinsar-se en la importància de digitalitzar-se. Segons el directiu, «fa sis o set anys ningú sabia exactament què volia dir el concepte de transformació digital», tot i que «vam començar a veure que els nostres clients, tant grans empreses com pimes, necessitaven eines de transformació de negoci, així que vam començar a recórrer aquest camí». En aquest sentit, Casas va admetre que «l’evolució ha sigut molt positiva i les empreses, a més de facilitadors de connectivitat, també ens veuen ja com un soci per digitalitzar-se, i això ha fet que la meitat dels nostres ingressos de l’àrea d’empreses provinguin de la implantació d’eines de digitalització als nostres clients».

Trencar les barreres

Trencar les barreresActualment, les pimes que encara no han fet el pas cap a la seva digitalització no l’han fet per dos motius principals. El primer és que veuen la tasca massa complicada. No saben per on començar. El segon és que consideren que necessitaran una inversió massa elevada i rebutgen la idea. Sobretot les companyies més petites, com els negocis familiars, veuen en aquest apartat un gran obstacle, però el cert és que, com va recordar Casas, «ara és gratis» gràcies al Kit Digital dels fons europeus per ajudar les pimes a digitalitzar-se.

«Telefónica és un dels agents digitalitzadors del programa per acompanyar les empreses en tot el procés: des de la tramitació de les ajudes, l’anàlisi de necessitats de cada empresa, la implementació de solucions, la formació als treballadors i l’acompanyament permanent», va apuntar el directiu. «Amb una bona digitalització, les nostres pimes poden incrementar entre un 15% i un 25% la seva productivitat», va destacar Chema Casas. I és que la digitalització ens permet «personalitzar serveis i productes, conèixer millor els clients, automatitzar tasques, millorar el benestar dels empleats, optimitzar els recursos administratius, competir en nous mercats i obrir noves línies de negoci, entre molts altres avantatges».

Però, ¿per què és tan important apostar per la digitalització? Casas va citar només algunes de les possibilitats dels processos digitals. «Hi ha eines de connectivitat, d’analítica de dades, de sensorització dels processos, el ‘big data’, la internet de les coses (IdC), les intranets, el núvol, la ciberseguretat... «La intenció és que les pimes, independentment de la seva mida o del sector d’activitat, es puguin beneficiar de la mateixa tecnologia que tenen les grans empreses».

L’experiència de les empreses

L’experiència de les empresesDes de Grandvalira, referent de l’esquí a Andorra, Xavier Carull va explicar que «al principi fa una mica de por, però arriba un moment en què t’has de plantejar com millorar la teva activitat». En el cas de Grandvalira, el focus estava posat en la ciberseguretat i en l’administració i els recursos humans. Carull va afirmar que «hem notat els beneficis», tot i que va admetre que «al principi costa, ja que el retorn d’aquesta inversió no es mesura en beneficis econòmics, sinó en la millora de processos i en la connexió de departaments». Carull va posar com a exemple la comunicació entre els equips que treballen a la muntanya i els que ho fan a l’oficina. A més, va aportar un altre concepte clau, «hem vist grans avenços en sostenibilitat». «Tot va unit a la digitalització».

Però la digitalització no és només agilitar la comunicació entre departaments, així com tampoc és una solució només per a companyies de sectors que, en un primer moment, podem considerar més avançats. Faiges, una empresa agroalimentària dedicada a la producció i comercialització d’oli, és el perfecte exemple que en el sector agro la digitalització no només és important, sinó que suposa fer un salt endavant que pot revolucionar-lo. «La transformació digital ha sigut bàsica per a nosaltres», va començar Xavier Faiges, gerent de la companyia. 

«Hi ha un concepte important en el nostre sector que és la seguretat alimentària. En aquest aspecte, tota la tecnologia que serveixi per millorar la qualitat d’un producte és un avantatge competitiu», va explicar Faiges. En aquest cas, el que la tecnologia ha aportat a la companyia és una eficiència de processos «espectacular» i més seguretat en comparació als seus clients. Aquest últim concepte, per Faiges, és clau. «Com a empresa alimentària tenim una sèrie de certificacions per poder vendre els nostres productes a tothom. Per aconseguir-les necessites tenir mesures de control. Tenir tecnologia que et pugui ajudar a això i que el procés sigui automatitzat ens fa tenir aquest avantatge», va argumentar.

Finalment, Alexandre Comellas, secretari general del Consell Regulador del Cava, va aportar un punt de vista diferent de les altres companyies. Al no ser una empresa que produeix i ven un producte o aporta un servei als seus clients, sinó que es dedica a garantir la traçabilitat de la matèria primera fins que es converteix en producte, la digitalització té molt sentit. «Vam voler crear una plataforma de traçabilitat des de la vinya on es cultiva el raïm, des que s’elabora el vi base fins que s’embotella», va explicar Comellas.  En el seu cas, el repte principal era digitalitzar els 7.000 viticultors i els 350 cellers que treballen amb l’entitat. El resultat és una eina accessible per tots els viticultors per garantir la traçabilitat del raïm. Una plataforma que no només possibilita aquesta tasca i la fa ràpida i senzilla, sinó que era totalment impossible de portar a terme abans de la digitalització.

Tecnologia avançada a l’abast de tots

Tecnologia avançada a l’abast de totsTotes aquestes possibilitats arriben gràcies a tecnologies avançades que, si bé fa uns anys tenien un cost que impossibilitava la seva democratització, ara estan a l’abast de tots. Això s’ha aconseguit gràcies a la combinació d’un abaratiment del software i el hardware gràcies a nous desenvolupaments i al paper que tenen companyies com Telefónica en el moment d’oferir-los d’una manera atractiva a les empreses.

En aquest sentit, el que aporta Telefónica no són només les eines, sinó un servei d’acompanyament personalitzat per a la seva implantació, i per a la resolució dels processos que es produeixin durant el procés, i el seu manteniment, així com una llarga llista de socis que poden aportar solucions que, tot i que pot ser que la mateixa Telefónica no les ofereixi, sí que poden ser d’utilitat per a les pimes segons el seu tipus de negoci. No hi ha una estandardització per a la digitalització. Cada empresa és única, per això Telefónica desenvolupa un pla per a cada negoci.

Notícies relacionades

«Les empreses abans veien que la inversió era gran i no tenien gaire clar com rendibilitzar-la abans que quedés obsoleta», va observar Casas. «En canvi, si això ho vens com una tarifa mensual en la qual entren totes les actualitzacions de la tecnologia i el manteniment i que, a més, es pot adaptar a les teves necessitats ampliant serveis o reduint-los, les barreres es trenquen», va afegir.

Ara, les pimes de totes les mides tenen a l’abast un gran ventall d’opcions. Tecnologia molt sofisticada que, gràcies a companyies com Telefónica, poden fer que els seus negocis no només siguin més eficients i moderns, sinó també més rendibles i globals. Una petita botiga pot vendre ara als antípodes. ¿Per què quedar-se enrere quan és tan fàcil anar cap endavant? Telefónica hi insisteix i els seus clients ho avalen, «l’oportunitat és ara» i no pujar al tren de la digitalització és competir amb desavantatge. 

Temes:

Telefónica