Indústria

Volskwagen negocia amb els governs central i autonòmics ampliar l’ajuda al cotxe elèctric

«Hem dit que el PERTE no és suficient, però soc optimista sobre una solució», assegura el president de Seat, Wayne Griffiths

Volskwagen negocia amb els governs central i autonòmics ampliar l’ajuda al cotxe elèctric

CEDE

2
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El president de Seat i de Cupra, Wayne Griffiths, s’ha mostrat confiat aquest dijous a aconseguir una solució que eviti frustrar els plans del cotxe elèctric de la indústria automobilística a Espanya després del fiasco que ha suposat l’assignació, per part del Ministeri d’Indústria, de les ajudes dels fons europeus Next Generation al projecte liderat pel grup Volkswagen, que preveu mobilitzar 10.000 milions en inversió. «Estem en fase d’analitzar-ho. Estem buscant solucions amb les administracions, no només amb el Govern central, sinó també amb els governs de les regions», ha dit el també president de la patronal Anfac a Madrid, en un esmorzar informatiu organitzat per la Confederació Espanyola de Directius i Executius (CEDE), si bé ha admès que «hi ha molta competència» entre els diferents projectes industrials.

El grup VW preveu mobilitzar una inversió pública i privada de 10.000 milions d’euros, però en l’assignació d’ajudes només ha rebut 397,4 d’un total de 877,2 milions en ajudes. Hem dit que el PERTE no és suficient», ha afirmat Griffiths en relació amb el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) adoptat pel Govern per articular les ajudes europees a favor del vehicle elèctric.

En la petició de Volkwagen i Seat es busca el suport per als 3.000 milions necessaris per a la planta de bateries, 1.000 milions per a Landaben (Volkswagen-Navarra) i 3.000 més per a Martorell. El pla, denominat Future: Fast Forward, preveu mobilitzar 10.000 milions d’euros, condicionat al fet que el projecte complet sigui aprovat per part del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. Part d’aquesta inversió procedirà dels 62 socis del projecte, i una altra part arribarà dels fons Next Generation de la Unió Europea.

Notícies relacionades

Griffiths ha reconegut que en el grup Volkswagen i en el sector es van quedar «sorpresos» després de conèixer l’assignació dels fons europeus entre els diferents projectes industrials. «No són suficients», perquè el projecte de VW a Espanya tiri endavant. «Som molt lluny del potencial que tenen aquests fons», ha dit. «Si es transforma aquesta indústria a Espanya, cal fer aquestes inversions i cal fer-les ja», ha apressat. En tot cas, s’ha mostrat «optimista» respecte a la possibilitat d’«una solució», abans que es compleixin el termini inferior a deu dies que resta perquè cada grup industrial presenti els avals financers previs a l’acceptació (o rebuig) de les ajudes assignades pel Govern.

«Per a Espanya no hi ha un pla b», ha expressat el president de Seat i de Cupra. «Estem buscant solucions, però el PERTE ha de sortir. No es poden posposar les inversions», ha urgit. «Si Espanya no puja al tren, es perdrà, perquè aquest tren està en marxa», ha emfatitzat.