Fins al setembre
El Santander guanya 7.316 milions, un 25% més, i el seu màxim benefici en nou mesos
El resultat del banc a Espanya va millorar un 99% per les menors despeses i provisions
El Santander va guanyar 7.316 milions d’euros entre gener i setembre, un 25,1% més que els 5.849 milions del mateix període de 2021 i el màxim benefici més gran de la seva història en els nou primers mesos d’un any. L’increment es va deure a la millora dels ingressos per l’augment del crèdit i la pujada dels tipus d’interès, així com al menor pagament de l’impost de societats als diferents països on opera.
També van contribuir la depreciació de l’euro davant altres monedes en què el banc obté guanys i l’efecte comparatiu positiu que suposa que en els nou primers mesos del 2021 tingués una despesa extraordinària per pagar les reestructuracions al Regne Unit i Portugal. Sense aquests dos últims efectes, la millora del benefici seria del 5%.
El volum de crèdit del grup, així, va augmentar un 10% entre gener i setembre, mentre que els dipòsits ho van fer en un 8%. Aquest creixement de l’activitat, unit als tipus d’interès més grans impulsats pels bancs centrals per combatre la inflació, han permès al banc un augment del marge d’interès del 15% i de les comissions del 14%.
Els ingressos totals van créixer un 11,5%, el mateix percentatge que unes despeses empeses a l’alça per l’espiral inflacionista. S’hi van sumar unes provisions per afrontar impagaments i pèrdues de valor dels actius de 7.491 milions, amb un fort increment del 25%, «degut principalment a les dotacions realitzades per un potencial empitjorament de l’entorn macro i a l’alliberament de provisions portades a terme el 2021» als Estats Units i el Regne Unit, que ara ha sigut necessari revertir parcialment.
Com a conseqüència d’això, la millora del resultat abans d’impostos es va moderar al 9,8%, fins als 10.716 milions. El menor pagament de l’impost de societats malgrat la millora del resultat (-5%) i a la retenció de benefici més gran fruit de la recompra de participacions d’accionistes minoritaris en algunes filials del grup va permetre la pujada final del resultat del 25,1%. A Espanya, el banc va guanyar 1.104 milions, un 99% més, fruit principalment de la caiguda de les despeses i provisions.
La millora de la qualitat dels actius, per la seva banda, va donar símptomes d’estar tocant terra a causa de l’empitjorament de l’entorn econòmic. Així, la morositat va pujar lleugerament en el trimestre fins al 3,08%, el cost del risc (dotació de noves provisions sobre el crèdit) va augmentar mínimament al 0,86% i la cobertura (pes del fons de provisions sobre els actius malmesos) va baixar tímidament el 70%. El capital, però, va augmentar al 12,1%.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»
- Nova instrucció als registres El Govern central aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer