Infraestructures
El Govern suggereix que els usuaris de les autovies paguin peatges en funció de la seva renda
La secretària d’Estat de Transportes assegura que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible» i planteja un model de pagament amb progressivitat fiscal

La secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, ha plantejat la possibilitat de crear un sistema progressiu, en el qual es tingui en compte la capacitat econòmica de cada usuari, de cara a la implementació dels peatges a totes les autovies del país.
Durant la seva participació en una comissió del Congrés dels Diputats per explicar els Pressupostos Generals de l’Estat del 2023, Pardo de Vera ha admès que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible». Les dades apunten a un dèficit de 9.000 milions d’euros.
«És un model insostenible. Si hi hagués un pacte, que n’hi hauria d’haver més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li estant donant una puntada de peu cap endavant i no han fet res. Això és no moure’s perquè ningú surti a la foto i surtin les empentes, però jo no concebo el Congrés com una selva», ha manifestat.
Posteriorment, ha explicat que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic, que ja s’aplica des del setembre als Rodalies i Mitjana Distància, des d’un punt de vista de progressivitat fiscal, ja que hi ha viatgers recurrents de tren que poden permetre’s pagar-se el bitllet i d’altres que no.
Tanmateix, l’especial conjuntura ha provocat que aquesta decisió s’hagi hagut de prendre de forma ràpida i fer gratuïts els viatges de forma generalitzada, sense tenir en compte la renda de cada persona. Pardo de Vera ha vinculat aquesta progressivitat a la implementació dels peatges de les autovies dient que «s’han de prendre aquestes mesures des d’un punt de vista progressiu».
En qualsevol cas, ha insistit que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que creu que s’ha d’abordar «amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat».
Notícies relacionadesEn els PGE de l’any vinent, la secretària d’Estat ha recordat que es destinaran prop de 2.700 milions d’euros a mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l’Estat, gairebé un 9% més que fa un any, amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres.
«Tenim l’obligació de planificar un sistema que permeti el finançament del sistema i que no decaigui en funció dels cicles polítics i econòmics i permeti cobrir els costos de manteniment, integrar les externalitats negatives del transport per carretera i modernitzar tota la xarxa i la seva explotació cap a un futur elèctric», ha conclòs.
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Dos morts en un incendi agrícola a la Segarra
- Sense telèfon, sense diners, sense llit fix
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Nou permís El Barça podrà mantenir les obres 24h al Camp Nou en el compte enrere per a l'estrena
- TAULA SEGUIMENT DE LA COALICIÓ Sumar carrega contra el PSOE després de la reunió de la coalició: «No són conscients de la gravetat, per arribar al 2027 s’han de moure»
- Accident sense ferits Mig arbre de grans dimensions cau sobre la calçada del carrer Entença
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Sector bancari El Sabadell defensa la venda de TSB: «Avui valem més que ahir»