Infraestructures
El Govern suggereix que els usuaris de les autovies paguin peatges en funció de la seva renda
La secretària d’Estat de Transportes assegura que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible» i planteja un model de pagament amb progressivitat fiscal

La secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, ha plantejat la possibilitat de crear un sistema progressiu, en el qual es tingui en compte la capacitat econòmica de cada usuari, de cara a la implementació dels peatges a totes les autovies del país.
Durant la seva participació en una comissió del Congrés dels Diputats per explicar els Pressupostos Generals de l’Estat del 2023, Pardo de Vera ha admès que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible». Les dades apunten a un dèficit de 9.000 milions d’euros.
«És un model insostenible. Si hi hagués un pacte, que n’hi hauria d’haver més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li estant donant una puntada de peu cap endavant i no han fet res. Això és no moure’s perquè ningú surti a la foto i surtin les empentes, però jo no concebo el Congrés com una selva», ha manifestat.
Posteriorment, ha explicat que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic, que ja s’aplica des del setembre als Rodalies i Mitjana Distància, des d’un punt de vista de progressivitat fiscal, ja que hi ha viatgers recurrents de tren que poden permetre’s pagar-se el bitllet i d’altres que no.
Tanmateix, l’especial conjuntura ha provocat que aquesta decisió s’hagi hagut de prendre de forma ràpida i fer gratuïts els viatges de forma generalitzada, sense tenir en compte la renda de cada persona. Pardo de Vera ha vinculat aquesta progressivitat a la implementació dels peatges de les autovies dient que «s’han de prendre aquestes mesures des d’un punt de vista progressiu».
En qualsevol cas, ha insistit que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que creu que s’ha d’abordar «amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat».
Notícies relacionadesEn els PGE de l’any vinent, la secretària d’Estat ha recordat que es destinaran prop de 2.700 milions d’euros a mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l’Estat, gairebé un 9% més que fa un any, amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres.
«Tenim l’obligació de planificar un sistema que permeti el finançament del sistema i que no decaigui en funció dels cicles polítics i econòmics i permeti cobrir els costos de manteniment, integrar les externalitats negatives del transport per carretera i modernitzar tota la xarxa i la seva explotació cap a un futur elèctric», ha conclòs.
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- En dos anys Catalunya vol incorporar 200.000 migrants al mercat laboral amb el nou reglament d’estrangeria
- Operació Catalunya Mas es querella contra Fernández Díaz i Cospedal i els acusa d’organització criminal i malversació
- Malaltia crònica La telemedicina redueix en un 54% la mortalitat de la insuficiència cardíaca gràcies a la detecció precoç de símptomes lleus
- L’escriptor dels prodigis Eduardo Mendoza, pícar de novel·la i «proveïdor de felicitat», premi Princesa d’Astúries de les lletres 2025